Centrum Społeczności Żydowskiej w Krakowie JCC Kraków zaprasza mieszkańców Krakowa do udziału w zapaleniu ostatniej, ósmej świecy w święto Chanuka, które upamiętnia odnowienie Świątyni Jerozolimskiej ponad 2000 lat temu. "Zapalając tę ostatnią świecę chanukową w gronie przyjaciół, chcemy wysłać jednoznaczny sygnał niezgody na antysemityzm i mowę nienawiści" - napisali w zaproszeniu.
Reklama
"Nie możemy pozostać obojętni wobec dokonanego przez jednego z posłów w Sejmie RP skrajnie antysemickiego aktu" - podkreślają organizatorzy.
Spotykanie odbędzie w czwartek (14 grudnia) o 19:00 przy chanukiji na ul. Szerokiej. Następnie uczestnicy przejdą pod budynek JCC przy ul Miodowej 24 gdzie nastąpi uroczyste wspólne zapalenie ostatniej świecy chanukowej oraz krótka modlitwa.
Chanuka, podobnie jak Boże Narodzenie, jest świętem wesołym i rodzinnym. W Krakowie trzymetrowe chanukowe świeczniki, przygotowane przez Fundację Chabad Lubawitch Kraków, podobnie jak w zeszłym roku, stanęły na Małym Rynku oraz przy ulicy Szerokiej.
Chanuka to ośmiodniowe święto określane jako Hag ha-Urim (hebr. Święto Świateł). Nawiązuje do wydarzeń historycznych opisanych w Księgach Machabejskich. W kalendarzu żydowskim święto rozpoczyna się 25 kislew a kończy 2 tewet i wypada przeważnie w grudniu. W 2023 roku Chanuka rozpoczyna się wieczorem 7 grudnia i kończy wieczorem 15 grudnia.
Reklama
Najważniejszym elementem obchodów Chanuki jest codzienne zapalanie świateł – jednego pierwszego dnia, dwóch – drugiego itd. aż do ósmego dnia, kiedy zapala się osiem świateł. Światła palą się w charakterystycznym, dziewięcioramiennym świeczniku zwanym chanukiją lub menorą chanukową.
Celem zapalania świateł w kolejne wieczory jest rozgłaszanie chanukowego cudu (aram. pirsuma danisa). Cud ten miał zdarzyć się w starożytnej Judei w II w. p.n.e. w czasie, kiedy trwała wojna o wolność religijną między żydowskimi powstańcami – Machabeuszami, a okupującą kraj armią króla syryjskiego Antiocha IV, który usiłował przemocą hellenizować Żydów.
Kiedy Machabeusze odzyskali świątynię jerozolimską i wznowili w niej rytuał zapalania menory, posłużyło im do tego odnalezione małe naczynie z oliwą wystarczającą zwykle jeden dzień. Tymczasem menora paliła się aż przez osiem dni.