Powstał Komitet Obywatelskiej Inicjatywy Uchwałodawczej „Bulwar To My”. Chcą zablokować budowę kładki pieszo-rowerowej Kazimierz Ludwinów.
Reklama
Ta inwestycja jest planowana od kilku lat. Swego czasu próbowała ją zablokować Małopolska Konserwator Zabytków Monika Bogdanowska. Gdy pełniła tę funkcję uchyliła wydane w 2018 roku pozwolenie wydane przez jej poprzednika. Jednak Generalna Konserwator Zabytków dr hab. Magdalena Gawin nie podzieliła opinii Bogdanowskiej i w całości uchyliła jej decyzję. To otworzyło drogę do budowy.
Miasto wybrało już wykonawcę. Realizacja inwestycji pochłonie 117 milionów złotych i ma potrwać ok. 26 miesięcy (65 mln zł to dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład Programu Inwestycji Strategicznych).
Aktywiści uważają jednak, że można jeszcze zablokować budowę. Przygotowali petycję do prezydenta miasta i chcą wnieść pod obrady Rady Miasta uchwałę o wycofaniu się z tej – ich zdaniem – szkodliwej inwestycji.
Co im się nie podoba? „To betonowe monstrum, a nie kładka” – podkreśla Justyna Krzyszkowska z Inicjatwy „Bulwar to My” i wylicza wady kładki:
„Zniszczy bezpowrotnie jedną z niewielu oaz zieleni w naszej dzielnicy, już w chwili rozpoczęcia budowy byłaby projektem archaicznym, nieuwzględniającym zmian klimatycznych i społecznych, jakie zaszły na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, będzie kolejną „atrakcję turystyczną”, łączącą krakowskie „imprezownie”, doprowadzi do dalszej gentryfikacji Kazimierza, będzie ingerencją w panoramę miasta wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO”.
Aktywiści zwracają również uwagę na "ogromne koszty budowy".
Reklama
Kładka Kazimierz–Ludwinów będzie długa na ok. 130 m, szeroka na prawie 14 m, a w najwyższym punkcie wysoka na blisko 16 m. Połączy bulwar Inflancki między ulicami Skawińską a Wietora po stronie Kazimierza z bulwarem Wołyńskim w pobliżu ulicy Ludwinowskiej.
Autorem koncepcji architektonicznej kładki Kazimierz–Ludwinów jest Biuro Projektów Lewicki Łatak.
Obiekt będzie się składać się z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności, zamocowane w masywnych żelbetowych podporach (przyczółkach) oraz środkowego pomostu widokowego.