W sobotę odbyło się oficjalne otwarcie z urzędnikami i gośćmi, od poniedziałku tramwaje będą regularnie jeżdzić nową linią do Górki Narodowej. Dla mieszkańców północnej części Krakowa to rewolucyjna zmiana, która ułatwi dojazd do centrum.
Mieszkańcy tłumnie zjawili się na sobotniej inauguracji, część z nich skorzystała z przejażdżki "Krakowiakiem" i "Lajkonikiem" po nowo wybudowanej trasie łączącej położoną na Prądniku Białym Górkę Narodową z pętlą na Krowodrzy Górce. Wiele osób ustawiło się na przystankach, przechodzący obok machali i robili pamiątkowe zdjęcia. Jak widać na jednym ze zdjęć, entuzjastycznie reagowali również przechodzący obok uczestnicy wycieczki "Za rogatką prądnicką" (jeden z projektów w ramach Budżetu Obywatelskiego).
Podczas oficjalnej inauguracji Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski przypomniał, że prace związane z budową tramwaju do Górki Narodowej rozpoczęły się w 2017 r., a samo projektowanie trwało aż trzy lata.
Inwestycja miała być oddana pod koniec 2020 r., ale budowa rozpoczęła się dopiero w czerwcu 2020 r. Jak podkreślają urzędnicy, opóźnienia miały związek między innymi z pandemią Covid-19 i wojną w Ukrainie. Prace opóźniły się również gdy okazało się, że grunt, na którym planowano wybudować pętlę i parking, jest skażony i wymaga oczyszczenia.
Nową linią będą kursować tramwaje linii 18 do pętli Czerwone Maki P+R ( co 7,5 minuty), oraz linii 50 do pętli Kurdwanów P+R/Borek Fałęcki (co 5 minut).
Na razie tramwaj będzie kursował bez obsługi pasażerów na pętli Górka Narodowa. Ostatnim obsługiwanym przystankiem będzie przystanek na ulic Banacha.
Reklama
Końcowa pętla wraz z węzłem przesiadkowym i dwupoziomowym parkingiem P&R na ok. 470 pojazdów oraz terminalem autobusowym – nie jest jeszcze ukończona. Ta budowa ma się zakończyć jeszcze w tym roku. Tramwaje będą na pętli jedynie zawracać, ale bez przewozu pasażerów.
Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej powstaje przy znacznym dofinansowaniu zewnętrznym. Są to środki z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Realizacja projektu została także wsparta przez środki rządowe, przyznane Gminie Kraków w ramach przygotowań do Igrzysk Europejskich.
Przy okazji powstało ponad 6 km ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. W związku z całą inwestycją wycięto 3477 drzew, które kolidowały z torami, układem drogowym czy parkingami i ścieżkami rowerowymi, ale urzędnicy zapewniają, że w zamian w okolicy zostanie nasadzona jeszcze większa liczba drzew i krzewów.