W MIEŚCIE

Wydano ponad miliard, są nowe tory i przystanek PKP, ale przepustowość zbyt mała?

opublikowano: 31 SIERPNIA 2023, 09:00autor: TR WZ
Wydano ponad miliard, są nowe tory i przystanek PKP, ale przepustowość zbyt mała?

Inwestycja pochłonęła ponad miliard złotych, zbudowano dwa dodatkowe tory i przystanek kolejowy Kraków – Grzegórzki, ale według Kolei Małopolskich przepustowość nowej infrastruktury jest… zbyt mała, by zatrzymywały się tu wszystkie pociągi osobowe. Częściowo zmieniły zdanie dopiero po fali krytyki.

 

Od 3 września w centrum Krakowa zacznie działać przystanek Grzegórzki, który powstał w ramach rozbudowy linii średnicowej i rozdzielania ruchu podmiejskiego i dalekobieżnego. Cała inwestycja – modernizacja linii kolejowej od Podłęża do Krakowa Głównego pochłonęła ponad miliard złotych, na odcinku od Zabłocia do Krakowa Głównego zbudowano dwa dodatkowe tory, estakadę i trzy nowe mosty na Wiśle.

Przystanek Kraków – Grzegórzki ma być ważnym elementem kolei aglomeracyjnej, tu będzie można się łatwo przesiąść na miejskie autobusy i tramwaje.

W nowym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie od 3 września na nowym przystanku nie będą się jednak zatrzymywać wszystkie pociągi osobowe. Omijać go będą pociągi z Tarnowa i Nowego Sącza.

Problemem okazuje się… przepustowość rozbudowanej infrastruktury. Dlaczego? Otóż nowe perony zostały zbudowane przy torach zewnętrznych, przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego. Korzystają z nich jednak także pociągi dalekobieżne i międzynarodowe pociągi kursujące w kierunku Skawiny, Zakopanego lub granicy z Czechami. Nie ma bowiem na dalszym odcinku rozjazdów, które umożliwiałyby przejazd pociągów z wewnętrznych torów dalekobieżnych na łącznicę w kierunku Skawiny.

„Skierowanie po tej linii również pozostałych pociągów osobowych w kierunku Tarnowa, Nowego Sącza czy Krynicy-Zdroju spowodowałoby wykorzystanie znacznej części przepustowości, utrudnienie rozwoju w przyszłości połączeń kolejowych m.in. z Wadowic i Myślenic, mniejszą elastyczność w kształtowaniu oferty przewozowej oraz dopasowaniu godzin kursowania do oczekiwań podróżnych, a także zwiększenie ryzyka opóźnień” – wyjaśniały Koleje Małopolskie,

Reklama

Stanowisko Kolei Małopolskich wywołało zdziwienie, bo czterotorowy układ zapewnia przepustowość dla dwa razy większej liczby pociągów niż obecnie przewidziane w rozkładzie jazdy.

Cytowany przez serwis TransportPubliczny.pl ekspert infrastruktury kolejowej Piotr Malepszak zwraca uwagę, że na estakadzie Grabiszyńskiej we Wrocławiu (z trzema torami) w ciągu doby przejeżdża ponad 400 pasażerskich dobowo, a w Krakowie o połowę mniej.

Estakada we Wrocławiu. Fot. Danuta B. / fotopolska.eu

Po fali krytyki władze wojewódzkie zdecydowały, że od października na przystanku Kraków – Grzegórzki będą się zatrzymywać wszystkie pociągi osobowe.

Pytanie tylko jak wpłynie to na punktualność pociągów. Po oddaniu do użytku dodatkowych torów niektóre pociągi z Tarnowa i Nowego Sącza jadą do Krakowa po kilka minut dłużej i – jak podkreślają pasażerowie – niemal zawsze są opóźnione.

Galeria: Ostatnie prace na przystanku kolejowym Grzegórzki, wkróce otwarcie (id: 2339)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności