Pod tym względem Kraków jest europejskim liderem. Kolejne 20 autobusów elektrycznych wyjechało na ulice miasta. W pasażerów komunikacji miejskiej w Krakowie wozi już 99 elektryków.
Reklama
Pojazdy zostały oficjalnie zaprezentowane w zajezdni autobusowej Wola Duchacka. Wśród 20 nowych autobusów Urbino electric – 13 to pojazdy o długości 12 metrów, a siedem to pojazdy przegubowe o długości 18 metrów. Każdy z autobusów jest konstrukcyjnie przygotowany do ładowania energii zarówno przez klasyczne złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu.
Zamówione autobusy pomieszczą odpowiednio 81 pasażerów oraz 141 pasażerów. Wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w pojazdach będą zasilane wyłącznie energią elektryczną.
Dodatkowe wyposażenie obejmuje, między innymi, pełen monitoring, rozbudowany system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Ponadto krakowskie Urbino electric zostały wyposażone w AVAS – innowacyjny system akustycznego ostrzegania pieszych o przejeździe tego niezwykle cichego pojazdu elektrycznego.
Współpraca firmy Solaris z przewoźnikiem trwa już blisko ćwierć wieku. Producent dostarczył do tej pory do Krakowa ponad 550 sztuk pojazdów.
Reklama
– Nowe bezemisyjne autobusy będą kierowane na kolejne trasy nie tylko w centrum miasta, ale także m.in. w okresie wakacyjnym będzie to linia nr 300 do lotniska w Balicach i linia nr 304 do Wieliczki. Wartość dostawy 20 autobusów elektrycznych to w sumie ok. 70 mln zł. Ich zakup jest dofinasowany kwotą 41,7 mln zł ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – podkreśla Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie
W tym roku MPK SA w Krakowie czeka na dostawę kolejnych 22 autobusów elektrycznych. Ich dostawcami będą Solaris (18 sztuk autobusów przegubowych) i Irizar (cztery autobusy 12-metrowe). Po dostawie elektryków z tego kontraktu flota autobusów bezemisyjnych w Krakowie wzrośnie do ponad 120.