W MIEŚCIE

Ważniejsza "wolność", czy zdrowie? Wojewoda skarży do sądu uchwałę o Strefie Czystego Transportu

opublikowano: 19 KWIETNIA 2023, 14:57autor: TR WZ
Ważniejsza "wolność", czy zdrowie? Wojewoda skarży do sądu uchwałę o Strefie Czystego Transportu

Wojewoda małopolski Łukasz Kmita skierował do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na uchwałę Rady Miasta Krakowa dotyczącą Strefy Czystego Transportu. To jednak nie oznacza zaprzestania prac nad wprowadzaniem Strefy. „Jest to prawo wciąż obowiązujące” – informuje Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.

 Reklama

Przyjęta przez Radę Miasta Krakowa w listopadzie ub.r. uchwała o Strefie Czystego Transportu oznacza, że w kolejnych latach do miasta nie wjadą najstarsze samochody. Ograniczenia mają obowiązywać w całym Krakowie i zostać wprowadzone w dwóch etapach – pierwszym od 1 lipca 2024 r., drugim od 1 lipca 2026 r.

Pół roku po przyjęciu uchwaly wojewoda małopolski Łukasz Kmita skierował skargę na uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Wojewoda wytyka radnym, że w uchwale „nie określono w sposób wystarczający granic obszaru Strefy Czystego Transportu oraz nie zawarto regulacji dotyczących sposobu organizacji ruchu w tej Strefie”.

Wojewoda zarzucił także Radzie Miasta Krakowa "zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność człowieka, wolność poruszania się, równość wobec prawa czy własność – naruszającą zasadę proporcjonalności", argumentując, że "zamierzone efekty generują zbyt wielkie ciężary ponoszone przez obywateli".

Reklama

Wojewoda podkreślił również, że kwestionowana uchwała jest aktem precedensowym, jednym z pierwszych tego typu w kraju, zawierającym regulacje wywołujące bezpośrednie skutki w stosunku do wszystkich osób przebywających na terenie strefy, nie tylko mieszkańców Krakowa.

"Dlatego poddanie uchwały ocenie Sądu jest niewątpliwie uzasadnione. Rozwieje bowiem wątpliwości, co do legalności zapisów uchwały, na które wskazywano w licznych interwencjach kierowanych do Wojewody" – napisał Kmita. Na uchwałę skarżyło się m.in Ordo Iuris.

W opublikowanym w odpowiedzi oświadczeniu Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zwraca uwagę, że „celem nadrzędnym inicjatywy uchwałodawczej w sprawie SCT była ochrona zdrowia i życia mieszkańców. Obowiązek realizacji tego celu wynika również z  Konstytucji RP”. ZTP dodaje również, że  "Kraków (w tym jego mieszkańcy) chce być w awangardzie w walce o dobre środowisko dla życia".

ZTP zwraca uwagę, że skierowanie przez wojewodę skargi do sądu nie oznacza zaprzestania prac nad wprowadzaniem Strefy.

„Jest to prawo wciąż obowiązujące (choć jego przepisy będą de facto uruchomione dopiero w roku przyszłym). Stąd na tę chwilę żadna z dat wprowadzenia kolejnych etapów nie jest zmieniona” – czytamy w oświadczeniu.

Reklama 

Zgodnie z przyjętą uchwałą o Strefie Czystego Transportu w pierwszym etapie, od 1 lipca 2024 do 30 czerwca 2026, do miasta miałyby nie wjechać samochody najstarsze i najbardziej zanieczyszczające powietrze, tj. około i ponad 30-letnie (już 4 lata temu (2019 r.) było ich w ruchu mniej niż 2 procent). 

Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 marca 2023 będą tu podlegały łagodniejszym ograniczeniom. Do Krakowa wjadą pojazdy zasilane benzyną/LPG o minimalnej normie Euro 1, a w przypadku diesli o minimalnej normie Euro 2.

Auta zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom – czyli będą musiały spełniać normę Euro 3 dla pojazdów zasilanych benzyną/LPG, a w przypadku diesli normę Euro 5.

Od 1 lipca 2026 r. ograniczenie ma obowiązywać wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom.

Do SCT nie wjadą samochody benzynowe niespełniające wymogów emisyjnych Euro 3 (auta wyprodukowane przed 2000 r.) oraz samochody z silnikiem diesla niespełniające wymogów emisyjnych Euro 5 (auta wyprodukowane przed 2010 r.).

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności