Są długie, pojemne i bezpieczne. Na linie wyjechały dziś pierwsze tramwaje w ramach projektu Lajkonik II. Maszyny zaprojektowane specjalnie na potrzeby MPK mogą przewieźć jednocześnie 238 pasażerów w tym 75 na miejscach siedzących.
Reklama
Nowe Lajkoniki są wyposażone w klimatyzację i porty USB do ładowania smartfonów. Dzięki poszerzonym drzwiom będą mogły krócej stać na przystankach, a specjalnie wyprofilowany przód pojazdów ma zapobiec wciągnięciu pieszych pod tramwaj w razie wypadku.
Projekt Lajkonik II to kontynuacja programu Lajkonik I. W 2020 i 21 roku pod Wawel trafiło 50 wyprodukowanych przez firmę Stadler niskopodłogowych wagonów. Do końca przyszłego roku liczba Lajkoników w Krakowie będzie ponad dwukrotnie wyższa. W sumie ma to być 110 wagonów. Nowe zakupy sprawię, że ponad 90% wszystkich tramwajów MPK będzie miało niską podłogę.
Dwa nowe Lajkoniki, które w przyszłym roku dotrą do Krakowa, mają mieć możliwość jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej. To przymiarki MPK do poprowadzenia torów ulicą Podzamcze u podnóży Wawelu.