W MIEŚCIE

Dyrektor ZTP o największej inwestycji w mieście: "Trzeba budować ulice, a nie trasy"

opublikowano: 31 SIERPNIA 2022, 09:51autor: Jolanta Hofer
Dyrektor ZTP o największej inwestycji w mieście: "Trzeba budować ulice, a nie trasy"

Trasa Łagiewnicka to efekt myślenia o transporcie miejskim sprzed kilkunastu lat. To, jak zaprojektujemy ciąg dalszy, czyli ulicę Pychowicką i Zwierzyniecka pokaże, czy stawiamy na komunikację zbiorową  w mieście – podkreśla w rozmowie z Life in Kraków dyrektor Zarządu Transportu Publicznego Łukasz Franek.

Reklama 

Dyrektor Franek nie ukrywa krytycznej opinii na temat otwartej w sobotę Trasy Łagiewnickiej. Przyznaje sporo racji aktywistom, którzy wskazują, że grzechem głównym tej inwestycji jest preferowanie ruchu samochodowego kosztem komunikacji zbiorowej.

Galeria: Protest aktywistów podczas otwarcia Trasy Łagiewnickiej (id: 1794)

„Proces inwestycyjny trwa bardzo długo. Trasa Łagiewnicka była projektowana kilkanaście lat temu, a wtedy myślenie o rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych miasta było zupełnie inne” – tłumaczy dyrektor Franek.

ZOBACZ ROZMOWĘ:

Przyznaje, układy obwodowe miast są potrzebne, by nie wpychać samochodów do śródmieścia, ale jego zdaniem w mieście trzeba budować ulice, a nie „trasy”. Różnica nie jest w tylko w nazewnictwie.

„Kluczowe będzie to, co ustalimy w sprawie ulic Pychowickiej i Zwierzynieckiej, które będą niejako kontynuacją Trasy Łagiewnickiej. To pokaże, czy chcemy, by w Krakowie priorytet miała komunikacja zbiorowa” – podkreśla dyrektor Franek.

Reklama

Jego zdaniem należy uniknąć sytuacji takiej, jak na Trasie Łagiewnickiej, gdzie tunelami mkną auta, a górą przez kolizyjne skrzyżowania jadą tramwaje.

Powinno być odwrotnie i podaje przykład  ronda Mogilskiego, które jego zdaniem jest najbardziej efektywnym skrzyżowaniem/węzłem w mieście, gdzie ruch pieszych, rowerzystów i pasażerów tramwajów został odizolowany od ruchu samochodów.

Galeria: Kierunek Łagiewniki. Tak prezentuje się największa drogowa inwestycja (id: 1792)

„Węzły, skrzyżowania wyznaczają jakość przemieszczania się po mieście i należy je projektować tak, by komunikacja zbiorowa miała priorytet. Na przykład w przypadku projektowanej nowej ulicy Zwierzynieckiej trzeba tak zaprojektować skrzyżowanie  z ulicą Armii Krajowej, by autobusy nie utknęły na skręcie w lewo, bo w właśnie w tamtym kierunku większość z nich będzie jechać” – zauważa nasz gość.

Reklama

„Jeśli przedłużenie Trasy Łagiewnickiej będzie budowane w podobny sposób jak istniejący już odcinek, to nie będzie to dobre rozwiązanie” – dodaje.

Post: https://www.facebook.com/inkrakow/videos/637689121306458/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności