Na ulice Krakowa wyjechał autobus zasilany wodorem. Na razie kursuje na linii nr 128 („Zajezdnia Płaszów” – „Prądnik Czerwony”). Pojawi się też na innych liniach.
– Kraków jest miastem, które skutecznie wykorzystuje najnowsze rozwiązania z zakresu ekologii. Podróżowanie zeroemisyjnym autobusem zasilanym wodorem to nasze kolejne działanie, które potwierdza, że Kraków dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej – mówił podczas oficjalnej prezentacji prezydent Jacek Majchrowski.
Do tankowania wodoru w MPK Kraków posłuży mobilna stacja ORLEN Południe. Paliwo wodorowe produkowane będzie w hubie wodorowym w trzebińskiej biorafinerii.
Stacja tankowania zostanie zlokalizowana na terenie zajezdni autobusowej w Płaszowie. Będzie w stanie zaopatrywać autobusy w paliwo wodorowe o ciśnieniu 350 bar, dostarczane na bieżąco z biorafinerii w Trzebini. Dostawy będą odbywały się za pomocą „bateriowozu”, w którym jest zmagazynowane 400 kilogramów paliwa.
Reklama
– Prezentowany w Krakowie Solaris Urbino hydrogen swoją premierę miał w 2019 roku. Dzisiaj tego typu autobusy jeżdżą już w kilkunastu miastach w Europie – podkreśla Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.
Autobus jest wyposażony w ogniwo wodorowe o mocy 70 kW i pięć zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg. Pojazd może przejechać na jednym pełnym zatankowaniu do 350 km. Jest to pojazd całkowicie bezemisyjny, a jedynymi „emisjami” w procesie użytkowania tego autobusu jest para wodna.
Reklama
– Rozpoczęcie eksploatacji na linii regularnej pierwszego autobusu zasilanego wodorem to pierwszy krok do zakupu oraz eksploatacji pojazdów z takim napędem w przyszłości. W tym celu współpracujemy nie tylko z PKN Orlen, ale także z Politechniką Krakowską i Krakowskim Holdingiem Komunalnym – zapowiada Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
W kolejnych dniach autobus będzie się pojawiał także na innych liniach – 123 i 304.