Film, literatura, teatr, sztuka stanęły po raz trzeci do konkursu PORTRETY, organizowanego przez miesięcznik „Kraków i Świat” oraz krakowską Fundację Świat Ma Sens. Na scenie Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha wręczano nagrody, śpiewano, tańczono, a świat krakowskiej kultury znowu nabrał rumieńców.
Reklama
Wyłonienie zwycięzców nie było łatwe. Startowano bowiem z pulą ponad dwustu tytułów książek, spektakli, filmów i wystaw ubiegłego roku. W Wielkim Finale znalazło się 25 spośród nich i dopiero z tego repertuaru jury PORTRETÓW wybrało ścisłych finalistów.
Ten konkurs ma misję docenienia najciekawszych i niebanalnych opowieści o losach ludzi, środowisk, grup społecznych, a nawet miejscach czy sposobach życia. Żeby było jeszcze trudniej i ciekawiej – dopuszczalne są wszelkie formy artystyczne.
Główną nagrodę – 15 tys. zł – odebrali twórcy filmu dokumentalnego „Polański, Horowitz. Hometown”, który został uznany za „na najlepsze dzieło biograficzne roku 2021”.
Zwycięzcy, czyli Anna Kokoszka-Romer i Mateusz Kudła stworzyli poruszający, ale i pełen swoistego dystansu i humoru dokument o krakowskim i okupacyjnym etapie losów Romana Polańskiego i Ryszarda Horowitza. Film miał swoją nowojorska premierę w tym samym czasie co krakowska gala w Muzeum Manggha. Dlatego Mateusz Kudła przedstawiał ten obraz w Stanach, a w Krakowie nagrodę odebrała współreżyserka filmu Anna Kokoszka-Romer oraz siostra Ryszarda Horowitza, Niusia Horowitz-Karakulska, która również w filmie występuje.
Reklama
Z kolei nagrodę czytelników „Krakowa i Świata” oraz związanych z pismem internautów zdobyła Katarzyna Chlebny, autorka, reżyserka i odtwórczyni głównej roli w spektaklu Kora. Boska Teatru Nowego Proxima.
Wśród publiczności tego wieczoru znaleźli się też jej najbliżsi: mąż, 11-letni syn i rodzice, którym wzruszająco dziękowała za wsparcie. Czek na 15 tys. zł oraz statuetkę, wręczał artystce prezydent Krakowa profesor Jacek Majchrowski.
O skali trudności decyzji, jakie podjęło jury konkursu PORTRETY, a jednocześnie bogactwie tego rodzaju dzieł, świadczy to, że na standardowo trzymiejscowym podium znalazły się tym razem cztery dzieła.
Oprócz zwycięskiego filmu także Michał Głowiński za zbiór esejów "Tęgie głowy. 58 sylwetek humanistów" (wydawnictwo Wielka Litera), Piotr Oczko za Pocztówkę z Mokum. 21 opowieści o Holandii (wydawnictwo Znak) oraz – ponownie – spektakl Teatru Proxima Kora. Boska.
Reklama
Galę Finałową Konkursu PORTRETY uświetnił porywający show, czyli występ Piotra Siekluckiego, reżysera i aktora, współzałożyciela i dyrektora Teatru Nowego Proxima oraz nagrodzonej przez czytelników miesięcznika „Kraków i świat”, Katarzyny Chlebny.
Te dwa niezwykle mocne i wyraziste głosy porwały publiczność, a artyści wciągnęli do występu także Witolda Beresia, współprowadzącego galę z Magdaleną Huzarską – Szumiec. Jego spontanicznie zaaranżowaną rolą był taniec do wykonywanego przez Siekluckiego i Chlebny utworu.
W poprzednich latach laury PORTETÓW zdobyły Monika Sznajderman za książkę Pusty las (2019 rok) i Izolda Kiec za biografię Ginczanka. Nie upilnuje mnie nikt (2020).