Jeśli nie uda się zatrzymać zmian klimatycznych, najbardziej ucierpią na tym ci, którzy teraz mają po kilka kilkanaście lat. Nic dziwnego, że młodzież aktywnie bierze udział w walce o środowisko. I nie chodzi tylko o Gretę Thunberg, chodzi o krakowską młodzież.
Kilkudziesięciu młodych krakowian wzięło udział w ubiegłorocznym hackatonie „Youth.Krak.Hack. W dobrym klimacie”. Uczestnicy mieli 12 godzin na opracowanie projektów propagujących postawy proklimatyczne.
Idźże w retroklimat!
Zwycięzcą maratonu został projekt: „Idźże w retroklimat”, który skupia się na międzypokoleniowym przeciwdziałaniu i ograniczaniu nadmiaru konsumpcji, propagując przy tym rozsądne korzystanie z nieodnawialnych zasobów naturalnych.
Założenia zespołu Carbon Footprint, który opracował zwycięski projekt, są proste i da się je wyrazić w trzech hasłach - naprawiamy, nie marnujemy i dzielimy się. Kiedyś było to normalne, nikogo nie dziwiły szklane wymienne butelki, wielorazowe torby na zakupy, menażki, czy korzystanie z usług szewca albo krawcowej. Teraz to mniej oczywiste, dlatego zespół Carbon Footprint chciał sięgnąć po wiedzę i doświadczenie przedstawicielki innego pokolenia. Tak powstał spot „Idźże w retro klimat”.
Zwycięski projekt ubiegłorocznego hackatonu zakładał też przeprowadzenie badania nawyków konsumenckich mieszkańców Krakowa wobec zmian klimatycznych. Sondaż przeprowadzony przez Fundację Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) wykazał, że krakowianie mają problem z właściwą segregacją odpadów i marnowaniem żywności.
Większość krakowian deklaruje też, że kupuje wodę butelkowaną, choć miejska kranowianka należy do najczystrzych na świecie i śmiało można ją pić prosto z kranu bez przegotowania.
W sondażu padło też pytania dotyczące Strefy Czystego Transportu (SCT). Ponad 75% ankietowanych popiera tworzenie w Krakowie stref, wjazd do których będą miały tylko samochody spełniające określone normy emisji spalin. Zdaniem 71 proc. Mieszkańców podstawową korzyścią wynikającą z wprowadzenia SCT w centrum będzie poprawa jakości powietrza.
Dziecinnie prosty przepis
Drugie miejsce w hackatonie zajął projekt „Dziecinnie prosty przepis na przyszłość”. To kampania, która proponuje edukację w zakresie żywienia roślinnego wśród krakowskich rodzin z dziećmi.
Produkcja żywności roślinnej znacznie mniej obciąża środowisko, niż produkcja mięsa, a odpowiednio zbilansowana dieta wegetariańska jest bardzo zdrowa, zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, rak jelita grubego, choroby układu krążenia i otyłość.
„Dziecinnie prosty przepis na przyszłość” to projekt realizowany we współpracy z dyplomowaną dietetyczką i edukatorką żywieniową Anną Regułą, założycielką jednego z najbardziej popularnych profili na Instagramie o tematyce dietetycznej w Polsce.
W ramach projektu dietetyczka prezentuje przykładowe przepisy diety plant based dla całej rodziny, przepisy na posiłki dla dzieci, pomysły na przekształcanie dań mięsnych w roślinne. Efektem projektu będzie też wydanie mini e-booka, który będzie zawierał wszystkie przedstawione przepisy i jadłospisy.
Ekokalendarz
Trzecie miejsce w hackatonowym maratonie zajął projekt „Ekokalendarz”, czyli pierwszy krakowski kalendarz świadomości klimatycznej, którego zadaniem jest przeciwdziałanie bierności ekologicznej. Kalendarz dostępny jest tutaj, można w nim znaleźć informacje o zbliżających się krakowskich eko wydarzeniach i ciekawostki związane z międzynarodowymi eko świętami.
Wszystkie nagrodzone projekty realizowane są w ramach kampanii „Kraków w dobrym klimacie”, zaplanowanej na cały rok akcji uświadamiania mieszkańców, jak ważne jest środowisko i jak wiele zależy od każdego z nas.
Kampania została podzielona na cztery tematyczne działy, podsumowane czterema hasłami: