W Krakowie już ponad 2600 obywateli Ukrainy podjęło pracę, jednakże ta liczba każdego dnia znacząco rośnie — informuje Marek Cebulak, Dyrektor Grodzkiego Urzędu Pracy w Krakowie.
Reklama
Z informacji Grodzkiego Urzędu Pracy wynika, że Krakowie uchodźcy z Ukrainy najczęściej znajdują pracę w branży utrzymania czystości, produkcji, branży magazynowej, gastronomicznej oraz edukacji. Natomiast najrzadziej zatrudniani zostali jako adwokaci, aktorzy, personel medyczny, programiści czy dyrektorzy.
Pracownicy Grodzkiego Urzędu Pracy w Krakowie codziennie pozyskują nowe miejsca pracy i aktualizują obecną bazę ofert w której przedsiębiorcy zdeklarowali chęć zatrudnienia obywatela Ukrainy.
Obecnie Urząd dysponuje ponad 1600 wolnymi miejscami pracy w różnych branżach, jednakże największe zapotrzebowanie na pracowników z Ukrainy deklarują pracodawcy w branży usługowej, a także budowlanej, gastronomicznej oraz TSL ( transport-spedycja-logistyka). Dodatkowo uchodźcy mogą znaleźć zatrudnienie jako opiekun osób starszych oraz doradca klienta.
„Analizując sytuację na Krakowskim Rynku Pracy, zauważyliśmy, że obecnie największą barierą w zatrudnieniu uchodźców jest brak znajomości języka polskiego. Aby zniwelować tą barierę, nasz Urząd zamierza przeprowadzić pilotażowy kurs pn. „Szkolenie z języka polskiego dla obywateli Ukrainy – podstawy komunikacji w życiu codziennym". W sumie planuje się przeszkolić 60 osób — zapowiada dyrektor Marek Cebulak.
Reklama
Grodzki Urząd Pracy w Krakowie uruchomił dwa punkty obsługi cudzoziemców. Pierwszy powstał na terenie siedziby Urzędu przy ulicy Wąwozowej 34, drugi w TAURON Arenie Kraków, który funkcjonuje od 16 marca 2022 r. od poniedziałku do soboty w godz. od 8.00 do 20.00.
W każdym z punktów dostępna jest osoba, która udziela uchodźcom informacji w ich ojczystym języku. W Urzędzie także zostały zatrudnione osoby wspierające pracowników merytorycznych w procesie komunikacji bezpośredniej z klientami ukraińskojęzycznymi oraz tłumaczeniu dokumentów niezbędnych w procesie rejestracji, a także w przypadku chęci skorzystania z innych usług i instrumentów dostępnych w Urzędzie.
Dodatkowo uruchomiona została specjalna infolinia w j. ukraińskim, a zmodernizowane systemy kolejkowe umożliwiają klientom wybór języka obsługi.