Władze miasta wprowadziły na ul. Urzędniczej pilotażowo projekt „Szkolna ulica”. Ulica jest czasowo wyłączana z ruchu, by uczniowie mogli bezpiecznie dotrzeć do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4.
Reklama
Podstawowym założeniem projektu „Szkolna ulica” jest czasowe ograniczenie możliwości dojazdu bezpośrednio przed bramę szkoły w godzinach największego natężenia ruchu. Takie rozwiązanie od lat funkcjonuje np. w Wiedniu czy Paryżu, ale też i w innych miastach europejskich, a od niedawna również w Polsce.
Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa uczniów oraz zachęcenie ich do przychodzenia do szkoły lub skorzystania z ekologicznych środków transportu, takich jak rower czy hulajnoga. Natomiast osoby dowożące dzieci do szkoły samochodem będą mogły podwieźć je w pobliże szkoły, a następnie uczniowie bezpiecznie przejdą do placówki po ulicy czasowo wyłączonej z ruchu samochodów.
W ramach pilotażu czasowe wyłączenie ulicy będzie obowiązywać na razie tylko od godz. 7.45 do 8.30. w dni, w których funkcjonuje szkoła.
Reklama
O zasadach ruchu w tym czasie będzie informuje znak drogowy wraz z barierą, a nad prawidłowym funkcjonowaniem zmienionej organizacji ruchu czuwają funkcjonariusze straży miejskiej oraz policji.
Zmiana zostanie wprowadzona testowo na okres miesiąca w maju tego roku. Wśród rodziców i dzieci przeprowadzone będą badania ankietowe. Wyniki ankiet pomogą podjąć decyzję o utrzymaniu, bądź zmianie organizacji ruchu na następny rok szkolny.
Pilotaż zdecyduje, czy pojawią się w Krakowie inne „Szkolne ulice”. Jak informuje Urząd Miasta nie każda ulica, przy której znajduje się placówka oświatowa, może zostać objęta omawianym projektem.
Kluczowe kryteria to lokalizacja szkoły przy ulicy o charakterze lokalnym, bez istotnej funkcji tranzytowej oraz bez prowadzenia komunikacji miejskiej, osiedlowy charakter szkoły, z wyraźną przewagą uczniów mieszkających w obrębie 15 minut dojścia do placówki szkolnej, ożliwość organizacji ruchu z wyłączeniem odcinka przy szkole, niepowodująca niebezpieczeństwa blokowania się ruchu i gotowość do współpracy społeczności szkolnej oraz osiedlowej.