Krakowskim aktywistom nie podoba się projekt budowy szybkiego tramwaju do Mistrzejowic. Ich zdaniem można uniknąć masowej wycinki drzew, a ulic nie trzeba obudowywać ekranami akustycznymi. Zarząd Dróg Miasta Krakowa odpowiada, że docelowa dokumentacja projektowa zostanie zaprezentowana w tym miesiącu.
Reklama
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic ma rozpocząć się w połowie tego roku. Szczegółów projektu na razie nie pokazano, jedynie wizualizacje tuneli czy podziemnych przystanków. Aktywiści zrzeszeni w 16 organizacjach takich jak m.in. Akcja Ratunkowa dla Krakowa czy ŁADny Kraków przygotowali audyt tej inwestycji i już teraz domagają się zmian.
- Projekt linii bazuje na koncepcji stworzonej w zupełnie innych warunkach, bo przed ośmiu laty - mówił na wspólnie zorganizowanej konferencji aktywistów Rafał Terkalski z inicjatywy "Tramwaj na Mistrzejowice" - W zeszłym roku zorganizowano kilka spotkań, podczas których mieszkańcom prezentowano jedynie fragmenty projektu. Krakowski Szybki Ttramwaj okazał się niestety pretekstem do zabetonowania następnego fragmentu miasta – a nie okazją do stworzenia nowoczesnej i przyjaznej mieszkańcom przestrzeni – mówił Terkalski.
Aktywiści podkreślają, że są za budową tramwaju, ale nie chcą, by było to okazją do zabetonowania przestrzeni. Urzędnicy zapewniają, że ich priorytety są podobne: - Chcemy minimalizować rozrost powierzchni asfaltowej - zapewnia Michał Pyclik, rzecznik ZDMK.
Reklama
Aktywistom nie podoba się jednoczesna rozbudowa układu drogowego, bo to spowoduje konieczność ustawienia wzdłuż linii tramwajowej ekranów akustycznych.
Mają stanąć np. przy ul. Pilotów w rejonie osiedla Akacjowa czy przy skrzyżowaniu ulic Meissnera i Ugorek, pomimo, że odległość jezdni od zabudowy wynosi tam aż 40 metrów. Aktywiści wyliczyli, że ekrany mają stanąć na długości ponad 3 km. Jednak inwestor tłumaczy to wymogami decyzji środowiskowej.
Aktywiści ostrzegają również, że wycięcie 75% drzew na terenie budowy sprawi, że np. zielone dotychczas ulice Meissnera i Młyńska zamienią się w asfaltowy tunel, a latem temperatura może tam sięgać nawet 50 stopni Celsjusza.
Reklama
Wykonawca zapewnia jednak, że wycinka wynika z konieczności przebudowy ścieżek rowerowych i chodników oraz ukształtowania terenu. Częśc drzew koliduje z przebiegiem linii tramwajowej, sieci technicznej, czy układu drogowego.
Aktywiści skupieni w 16 inicjatywach czy stowarzyszeniach w poniedziałek złożyli w magistracie list do prezydenta Jacka Majchrowskiego. Chcą się z nim spotkać i omówić kwestię korekty projektu.
List podpisali działacze następujących inicjatyw: Tramwaj na Mistrzejowice, Kraków Miastem Rowerów, Przestrzeń-Ludzie-Miasto, Krakowski Alarm Smogowy, Platforma Komunikacyjna Krakowa - PKK, Funkcja Miasto
Akcja Ratunkowa dla Krakowa, Pieszy Kraków, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny Kraków, Stowarzyszenie Miasto Wspólne, ŁADny Kraków, Stowarzyszenie Twój Wybór, Towarzystwo na Rzecz Ochrony Przyrody, Fundacja Kraków - Miasto Przyszłości, Fundacja Przestrzeń do życia, @Międzymiastowo - zespół podcastu miejskiego Klubu Jagiellońskiego