W MIEŚCIE

Aktywistom nie podoba się koncepcja linii tramwajowej do Mistrzejowic. "Dużo ekranów, mało drzew"

opublikowano: 15 LUTEGO 2022, 15:10autor: TR WZ
Aktywistom nie podoba się koncepcja linii tramwajowej do Mistrzejowic. "Dużo ekranów, mało drzew"

Krakowskim aktywistom nie podoba się projekt budowy szybkiego tramwaju do Mistrzejowic. Ich zdaniem można uniknąć masowej wycinki drzew, a ulic nie trzeba obudowywać ekranami akustycznymi. Zarząd Dróg Miasta Krakowa odpowiada, że docelowa dokumentacja projektowa zostanie zaprezentowana w tym miesiącu.

Reklama

 
Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic ma rozpocząć się w połowie tego roku. Szczegółów projektu na razie nie pokazano, jedynie wizualizacje tuneli czy podziemnych przystanków. Aktywiści zrzeszeni w 16 organizacjach takich jak m.in. Akcja Ratunkowa dla Krakowa czy ŁADny Kraków przygotowali audyt tej inwestycji i już teraz domagają się zmian.

- Projekt linii bazuje na koncepcji stworzonej w zupełnie innych warunkach, bo przed ośmiu laty - mówił na wspólnie zorganizowanej konferencji aktywistów Rafał Terkalski z inicjatywy "Tramwaj na Mistrzejowice" - W zeszłym roku zorganizowano kilka spotkań, podczas których mieszkańcom prezentowano jedynie fragmenty projektu. Krakowski Szybki Ttramwaj okazał się niestety pretekstem do zabetonowania następnego fragmentu miasta – a nie okazją do stworzenia nowoczesnej i przyjaznej mieszkańcom przestrzeni – mówił Terkalski.

REKLAMA

Aktywiści podkreślają, że są za budową tramwaju, ale nie chcą, by było to okazją do zabetonowania przestrzeni.  Urzędnicy zapewniają, że ich priorytety są podobne: - Chcemy minimalizować rozrost powierzchni asfaltowej - zapewnia Michał Pyclik, rzecznik ZDMK.

Reklama

Aktywistom nie podoba się jednoczesna rozbudowa układu drogowego, bo to spowoduje konieczność ustawienia wzdłuż linii tramwajowej ekranów akustycznych. 

Mają stanąć np. przy ul. Pilotów w rejonie osiedla Akacjowa czy przy skrzyżowaniu ulic Meissnera i Ugorek, pomimo, że odległość jezdni od zabudowy wynosi tam aż 40 metrów. Aktywiści wyliczyli, że ekrany mają stanąć na długości ponad 3 km. Jednak inwestor tłumaczy to wymogami decyzji środowiskowej.

Aktywiści ostrzegają również, że wycięcie 75% drzew na terenie budowy sprawi, że np. zielone dotychczas ulice Meissnera i Młyńska zamienią się w asfaltowy tunel, a latem temperatura może tam sięgać nawet 50 stopni Celsjusza.

Reklama

Wykonawca zapewnia jednak, że wycinka  wynika z konieczności przebudowy ścieżek rowerowych i chodników oraz ukształtowania terenu. Częśc drzew koliduje z przebiegiem linii tramwajowej, sieci technicznej, czy układu drogowego.

Wizualizacja z audytu organizacji pozarządowych, mat. prasowe

Aktywiści skupieni w 16 inicjatywach czy stowarzyszeniach w poniedziałek złożyli w magistracie list do prezydenta Jacka Majchrowskiego. Chcą się z nim spotkać i omówić kwestię korekty projektu.

List podpisali działacze następujących inicjatyw: Tramwaj na Mistrzejowice, Kraków Miastem Rowerów, Przestrzeń-Ludzie-Miasto, Krakowski Alarm Smogowy, Platforma Komunikacyjna Krakowa - PKK, Funkcja Miasto
Akcja Ratunkowa dla Krakowa, Pieszy Kraków, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny Kraków, Stowarzyszenie Miasto Wspólne, ŁADny Kraków, Stowarzyszenie Twój Wybór, Towarzystwo na Rzecz Ochrony Przyrody, Fundacja Kraków - Miasto Przyszłości, Fundacja Przestrzeń do życia, @Międzymiastowo - zespół podcastu miejskiego Klubu Jagiellońskiego

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności