Do końca przyszłego roku wewnątrz drugiej obwodnicy powstanie Strefa Czystego Transportu. Do Strefy nie wjadą najbardziej zatruwające powietrze samochody. Mieszkańcy, którzy zrezygnują z nieekologicznego samochodu będą mogli skorzystać z dwuletniego darmowego biletu komunikacji miejskiej i prawdopodobnie otrzymają dofinansowanie na zakup roweru elektrycznego.
Reklama
.
Obowiązek stworzenia Strefy Czystego Transportu (SCT) wewnątrz drugiej obwodnicy nakłada na miasto Wojewódzki Program Ochrony Powietrza. Najważniejszym celem jest poprawa jakości powietrza i zdrowie mieszkańców.
Pierwszym etapem tych działań była m.in. wymiana palenisk węglowych, tzw. kopciuchów, która przyniosła widoczne efekty. Konieczna jest jednak redukcja zanieczyszczeń komunikacyjnych. Najbardziej emitującymi zanieczyszczenia są kilkunasto- i kilkudziesięcioletnie samochody.
Badania przeprowadzone w 2019 r. w Krakowie pokazały, że 12 proc. aut emituje aż połowę wszystkich zanieczyszczeń samochodowych. Te 12 proc. to przede wszystkim kilkunastoletnie lub starsze diesle. Z badań emisji spalin w ruchu ulicznym wynika, że silniki produkowane od 2006 r. zanieczyszczają znacząco mniej.
Reklama
.
Które samochody nie wjadą do Strefy Czystego Transportu? "Aktualnie jesteśmy na etapie przygotowywania scenariuszy na jakich zasadach i które pojazdy, z jakimi normami Euro będą mogły wjeżdżać do Strefy Czystego Transportu. Z przygotowanymi projektami będziemy chcieli wyjść do mieszkańców w ramach konsultacji, które pokażą nam jaki wariant wprowadzenia SCT jest najbardziej akceptowalny przez krakowian" - informuje Urząd Miasta.
W ramach konsultacji mieszkańcy będą mogli zaproponować zmiany w zapisach dotyczących strefy. O ostatecznych zasadach funkcjonowania strefy zadecyduje Rada Miasta
Dla mieszkańców samej SCT, czyli wewnątrz drugiej obwodnicy, miasto planuje okres przejściowy. Jak długi na razie nie wiadomo. To zostanie wypracowane w trakcie konsultacji z mieszkańcami.
Reklama
.
Miasto planuje także działania "rekompensujące" wprowadzane zmiany. Pierwszą propozycją dla osób, które zrezygnują z pojazdu będzie dwuletni bilet do podróżowania Komunikacją Miejską w Krakowie, który według przeprowadzonych przez miasto badań wśród mieszkańców, jest najbardziej oczekiwanym wsparciem.
Dla aktywnych fizycznie mieszkańców miasto prawdopodobnie zaproponuje atrakcyjne dofinansowanie do zakupu roweru ze wspomaganiem elektrycznym.
Strefy Czystego Transportu zostały wprowadzone już w ponad 250 miastach w Europie. Po wprowadzeniu takiej strefy np. w Londynie, zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu spadło o 40 proc., w Berlinie podobne pomiary pokazały spadek zanieczyszczeń o 25 proc. dla dwutlenku azotu i 60 proc. dla pyłów.