Od ponad roku trwają rozmowy z Wojewódzką Konserwator Zabytków, Moniką Bogdanowską w sprawie projektu przebudowy linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, którą realizuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Uzgodnienia dotyczą rozbudowy wiaduktu na ulicy Grzegórzeckiej. Konserwator nie zaakceptowała żadnego z dotychczas proponowanych sposobów jego modernizacji.
Reklama
Z informacji od rzeczniczki Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Krakowie, Magdaleny Miszczyk, wynika, że w kwietniu tego roku urząd wydał ponowne pozwolenie, które ogranicza się do przeprowadzenia robót budowlanych oraz prac konserwatorskich, polegających na wzmocnieniu konstrukcji zabytkowego wiaduktu kolejowego wraz z pracami konserwatorskimi przy jego ceglanych sklepieniach, kamiennych elewacjach, filarach i przyczółkach oraz tondach.
Według PKP PLK stary wiadukt nie wytrzyma jednak przejazdów pociągów. Zdaniem inwestora dopiero w trakcie budowy estakad kolejowych wyszło na jaw, że elementy konstrukcji wewnętrznej wiaduktu nie spełniają wymagań współczesnego ruchu kolejowego. Konserwator konsekwentnie nie godzi się jednak na rozbiórkę zabytkowego obiektu.
Reklama
W efekcie do dzisiaj nie podjęto konkretnych decyzji administracyjnych, które umożliwiałyby wznowienie prac na terenie wiaduktu, a negocjacje między konserwatorem a zleceniodawcą wciąż trwają.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są w trakcie uzgodnień z Małopolskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków sposobu prac przy zabytkowym obiekcie nad ul. Grzegórzecką. Jest to proces bardzo skomplikowany i wielowątkowy. Został poprzedzony dokładnymi badaniami zarówno fundamentów, jak i konstrukcji nośnej wiaduktu. Efekty prac projektantów i architektów przekażemy opinii publicznej niezwłocznie po uzyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych – informuje Life in Kraków rzecznik prasowy PKP, Piotr Hamarnik.
Rozbudowa wiaduktu miałaby umożliwić umiejscowienie na nim czterech torów kolejowych zamiast dwóch. Wstępnie wykonawca inwestycji, firma Strabag, chciała go rozebrać, odbudować z betonu i pozostawić na jego sklepieniach 25-centymetrową warstwę z zachowanych cegieł. Jednak takie rozwiązanie spotkało się ze sprzeciwem konserwator i prace zostały wstrzymane.
Reklama
Modernizacja linii kolejowej E30 obejmuje m.in. przebudowę czterech stacji – Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów, czterech przystanków: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie oraz dobudowę 850 m linii kolejowej na estakadzie – od ul. Kopernika do ul. Miodowej.
W ramach inwestycji powstają też trzy nowe mosty na Wiśle. Wartość prac przekracza 1 mld zł.
Do tej pory zmodernizowano estakady między ulicą Kopernika i Miodową, rozpoczęto budowę mostów nad Wisłą (jeden jest już gotowy) oraz wybudowano nowy przystanek – Kraków Złocień.
Reklama
Z powodu kłopotów z wiaduktem na Grzegórzeckiej data zakończenia wszystkich prac nie jest znana. Pierwotnie finalizację inwestycji planowano na 2022 rok.