W lipcu na ulicach miasta pojawią się City Helpers – osoby mające służyć pomocą turystom i wszystkim odwiedzającym gród pod Wawelem. Ich zadaniem będzie nie tylko udzielanie informacji i promowanie lokalnych wydarzeń, ale także wychwytywanie niewłaściwych zachowań na terenie parku kulturowego Stare Miasto oraz Kazimierza.
Reklama
Miasto chce budować wizerunek Krakowa gościnnego i otwartego, ale w którym obowiązują odpowiednie zasady.
– Zachęcamy do odwiedzania Krakowa, by poczuć jego niepowtarzalne genius loci, skorzystać z letniej oferty kulturalnej, miejskiej przyrody i bogactwa smaków lokalnej kuchni, ale chcemy też pokazywać, jakie mamy oczekiwania wobec gości, którzy w naszym mieście pojawiają się na chwilę. Dlatego odwołujemy się do języka wzajemnego szacunku i komunikacji – mówi pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury Robert Piaskowski.
Hasłem przewodnim projektu jest fraza „How can I help you? / Jak mogę Ci pomóc?” jako najbardziej otwierająca, przyjazna forma zapytania, która jest kwintesencją gościnności. Wraz z logo Krakowa ozdobi ona niebieskie stroje City Helpers, tak by mogli wyróżniać się z tłumu.
Reklama
City Helpers, mówiący sprawnie w języku angielskim, specjalnie przeszkoleni przez przedstawicieli rozmaitych służb miejskich, a także przygotowani pod kątem prawnym i psychologicznym, mają również reagować na wszelkie naruszenia porządku publicznego w centrum Krakowa, monitorując niewłaściwe zachowania, informując niestosownie zachowujące się osoby o łamaniu przepisów porządku publicznego.
W razie konieczności wezwą odpowiednie służby do interwencji.
Dwuosobowe zespoły City Helpers będzie można spotkać w lipcu i sierpniu na Starym Mieście i Kazimierzu od czwartku do soboty, w godz. od 18.00 do 2.00, a w niedzielę w godzinach 12.00–20.00.
City Helpers zostaną wyposażeni w odpowiedni sprzęt, m.in. oznaczone kolorami kampanii rowery, i będą mieć bezpośredni kontakt ze strażą miejską. W uzasadnionych przypadkach mogą wręczać ulotki z informacjami o zasadach, jakich należy przestrzegać w mieście, a także przekazywać miejskie mapy.
Reklama
Na potrzeby akcji została też stworzona specjalna aplikacja do monitorowania pracy City Helpers oraz badania opinii osób, którym udzielono pomocy. Analiza danych i raportów oraz tegoroczne doświadczenie pozwolą na doskonalenie pracy City Helpers, tak by mogli sprawniej działać w kolejnych latach.