Miasto pochwaliło się postępem prac przy budowie Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Na opublikowanym filmie widać z lotu ptaka, że na niemal całym ponad pięciokilometrowym odcinku prowadzone są już roboty budowlane.
Tunele, ronda, parkingi
Nowa linia tramwajowa będzie miała 5 km długości. Powstaną aż 23 perony tramwajowe. Linia rozpoczyna się od skrzyżowania ul. Wybickiego, dr. Twardego i Bratysławskiej. Tam powstanie przystanek z jednym peronem, kolejne przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila, która zostanie zmodernizowana, a skrzyżowanie z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem.
W ramach inwestycji powstaną też trzy perony tramwajowe na pętli „Krowodrza Górka”. Tam też zostanie zbudowany pierwszy z trzech parkingów P&R. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym, nad biegnącą w tunelu ulicą Opolską.
Reklama
Pętle tramwajowe i terminal autobusowy
W rejonie ulicy Pachońskiego będzie zlokalizowany drugi z parkingów P&R. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego.
Jadąc dalej w kierunku południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.
Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Po pokonaniu magistrali kolejowej dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej.
Reklama
Dwa perony zlokalizowane też będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha. Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli „Górka Narodowa”, gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Przy pętli powstanie też terminal autobusowy.
Rewolucjne zmiany na Opolskiej
Rewolucyjne zmiany nastąpią w rejonie ulicy Opolskiej. Zostanie tu wybudowany około 100 metrowym, dwukomorowy tunel.
Komunikacja tramwajowa, rowerowa i piesza będzie się odbywać górą, z wykorzystaniem estakady nad doliną potoku Sudoł. Estakadą pojadą też kierowcy, którzy będą chcieli z ul. Opolskiej pojechać na północ w kierunku Trasy Wolbromskiej, z ominięciem ulic o charakterze lokalnym.
Reklama
Jednocześnie powstanie nowa, wielokilometrowa sieć ścieżek rowerowych, chodników i nowe oświetlenie, a w rejonie ulicy Węgrzeckiej, gdzie powstanie nowy „Park Krakowian”.
Po 10 miesiącach prac, obszar, gdzie prowadzone są prace widać bardzo dobrze szczególnie z lotu ptaka.
Zgodnie z kontraktem, realizacja zadania pochłonie 327 milionów złotych i powinna zakończyć się w 2022 roku. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską na łączną kwotę ok. 151 mln zł.