Zarząd Inwestycji Miejskich przekaże w środę wykonawcy plac budowy tramwaju na Górkę Narodową. Tym samym rozpocznie się długo wyczekiwana i bardzo opóźniona inwestycja. Według planów miała się rozpocząć w 2017 roku (nie wspominając o pierwotnych zamierzeniach wedle których tramwaj już powinien tam jeździć).
Reklama
Na razie możemy oglądać opublikowaną przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie prezentację trasy.
Realizacja inwestycji rozpocznie się już od skrzyżowania ulic Wybickiego, dr. Twardego i Bratysławska. Powstanie tam przystanek z jednym peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony powstaną przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. W ramach inwestycji zostanie zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.
Trzy perony tramwajowe powstaną na pętli Krowodrza Górka. Tam też zostanie wybudowany pierwszy z trzech parkingów P+R. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym. Arteria zostanie mocno przebudowana – powstanie tunel drogowy o długości ok. 100 m. Trasa tramwajowa zostanie poprowadzona górą, podobnie jak nowa ulica, łącząca ul. Pachońskiego z Opolską.
Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego. W tym rejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów P+R. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunki południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.
Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe.
Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli Górka Narodowa, gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Tam też zaplanowano terminal autobusowy oraz wielopoziomowy parking P+R. Łącznie, w ramach inwestycji, do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie 447 miejsc postojowych działających w systemie P&R. Wszystkie parkingi wyposażone będą w stacje do ładowania samochodów elektrycznych.
To największa miejska inwestycja w ostatnich latach.
Dotychczaswe opóźnienia sprawiły już, że wzrosły także koszty całego przedsięwzięcia. Początkowo konsorcjum firm Intercor i Tor-Krak za zaprojektowanie i zbudowanie linii oraz towarzyszącej jej infrastruktury miało otrzymać 326,2 mln zł. Urzędnicy podpisali jednak aneks do umowy zwiększający tą kwotę o 560,8 tys. zł. Tłumaczą to koniecznością dostosowania nowej linii do częstszych, niż wcześniej zakładali, kursów tramwajów.
Reklama