Do tej pory po ulicach Krakowa jeździło na liniach MPK 28 autobusów elektrycznych. Teraz będzie ich prawie 80. Prezydent Jacek Majchrowski oraz przedstawiciele MPK odebrali pierwszych dziesięć z 50 zakupionych elektrobusów. Pod względem liczby kursujących autobusów elektrycznych Kraków jest europejskim liderem.
Reklama
Elektryki będą kursowały na linii nr 179, między os. Kurdwanów a Dworcem Głównym Zachód. Docelowo cała pięćdziesiątka ma zostać rozłożona tak, by kursować przez Aleje Trzech Wieszczów, gdzie są największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.
– Od wielu lat inwestujemy w bezemisyjne autobusy. To przecież właśnie Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym w 2014 r. została uruchomiona regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Kraków był także pierwszym dużym miastem, w którym zostały wycofane wszystkie autobusy z silnikami poniżej normy Euro5 - przypomniał w czwartek prezydent Jacek Majchrowski.
Dostawy elektrobusów dla krakowskiego MPK mają zakończyć się w maju. Na ich zakup MPK otrzymało dotację z Unii Europejskiej w wysokości 110 mln złotych.
Reklama
Rafał Świerszczyński, prezes MPK, podkreśla, że nie jest to koniec "zielonych zakupów", jakie planuje przewoźnik.
– Na pewno będziemy kontynuować zamówienia przyjaznych dla środowiska autobusów. Na początku tego roku złożyliśmy wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych. Jeżeli nasz wniosek zostanie pozytywnie oceniony, to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20 proc. naszej floty – zaznaczył Rafał Świerczyński.
Z ARCHIWUM: tak zaczęła się "ektryczna rewolucja"
Autobusy mogą być ładowane za pośrednictwem złącza plug-in (czyli za pomocą kabla z wtyczką, których producent dostarczył miastu aż 50) lub za pomocą pantografu i ulicznej ładowarki w trybie wolnego i szybkiego ładowania.
Reklama
Zamówiony przez krakowskiego przewoźnika model pomieści 141 pasażerów, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących.