W MIEŚCIE

Pod tym względem Kraków jest europejskim liderem, "elektryki" rządzą

opublikowano: 18 MARCA 2021, 21:21autor: RN MP
Pod tym względem Kraków jest europejskim liderem, "elektryki" rządzą

Do tej pory po ulicach Krakowa jeździło na liniach MPK 28 autobusów elektrycznych. Teraz będzie ich prawie 80. Prezydent Jacek Majchrowski oraz przedstawiciele MPK odebrali pierwszych dziesięć z 50 zakupionych elektrobusów. Pod względem liczby kursujących autobusów elektrycznych Kraków jest europejskim liderem.

Reklama

Elektryki będą kursowały na linii nr 179, między os. Kurdwanów a Dworcem Głównym Zachód. Docelowo cała pięćdziesiątka ma zostać rozłożona tak, by kursować przez Aleje Trzech Wieszczów, gdzie są największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczenia powietrza.

Galeria: Nowe autobusy elektryczne wyjeżdżają na ulice Krakowa (id: 962)

– Od wielu lat inwestujemy w bezemisyjne autobusy. To przecież właśnie Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym w 2014 r. została uruchomiona regularna linia obsługiwana autobusami elektrycznymi. Kraków był także pierwszym dużym miastem, w którym zostały wycofane wszystkie autobusy z silnikami poniżej normy Euro5 - przypomniał w czwartek prezydent Jacek Majchrowski.

Dostawy elektrobusów dla krakowskiego MPK mają zakończyć się w maju. Na ich zakup MPK otrzymało dotację z Unii Europejskiej w wysokości 110 mln złotych.

Reklama

 
Rafał Świerszczyński, prezes MPK, podkreśla, że nie jest to koniec "zielonych zakupów", jakie planuje przewoźnik.

 – Na pewno będziemy kontynuować zamówienia przyjaznych dla środowiska autobusów. Na początku tego roku złożyliśmy wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych. Jeżeli nasz wniosek zostanie pozytywnie oceniony, to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20 proc. naszej floty – zaznaczył Rafał Świerczyński.

Z ARCHIWUM: tak zaczęła się "ektryczna rewolucja"

Autobusy mogą być ładowane za pośrednictwem złącza plug-in (czyli za pomocą kabla z wtyczką, których producent dostarczył miastu aż 50) lub za pomocą pantografu i ulicznej ładowarki w trybie wolnego i szybkiego ładowania.

Reklama

Zamówiony przez krakowskiego przewoźnika model pomieści 141 pasażerów, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności