Całkowita rewitalizacja 130 ha terenu, przywrócenie historycznego portu, organizacja życia miejskiego przy Wiśle oraz stworzenie "inteligentnej" dzielnicy Krakowa - spółka Capital High chwali się koncepcją zagospodarowania Zabłocia.
Reklama
– Nasza koncepcja urbanistyczno-architektoniczna zakłada przede wszystkim przywrócenie funkcji społecznych terenom dziś mocno zaniedbanym, często wręcz zdegradowanym a mającym ogromny potencjał i bliskość ścisłego centrum miasta. Od stworzenia nowoczesnego, naszpikowanego rozwiązaniami nowoczesnego transportu, dostępu do usług, IT osiedla mieszkaniowego po wykorzystanie historycznego potencjału Portu Płaszów – mówi Arkadiusz Nagięć, przedstawiciel Capital High.
Wszystkie planowane budynki na osiedlu będą niemal zeroemisyjne, będzie do nich docierała energia z odnawialnych źródeł, mieszkania będą wyposażone w najnowsze osiągnięcia technologiczne, mieszkańcy dzięki odpowiedniej i futurystycznej organizacji transportu (kolejka między budynkami) nie będą borykać się z problemem korków.
Reklama
Twórcy koncepcji chcą zwrócić się ku rzece oraz odtworzyć taksówki wodne, a także maksymalnie zintegrować się z już istniejącymi środkami transportu miejskiego.
– Mieszkańcy mają mieć wszędzie blisko: do szkoły, przedszkola, sklepów, parków - mówi Nagięć.
Plany Spółki Capital High obejmują łącznie ogromny teren 130 ha. W pierwszym etapie zostanie zagospodarowanych 21 ha, w drugim – 10 ha, a w trzecim pozostała część gruntów.
Zapowiedzi są spektakularne, pytanie co z nich zostanie w rzeczywistości?
Reklama
Port Płaszów
Historia portu rzecznego sięga końca XIX w., kiedy powstał plan połączenia kilku rzek z terenu monarchii austro-węgierskiej. W Płaszowie miał powstać port z sześcioma dużymi basenami. Wykonano tylko jeden. W Krakowie wybudowano i zwodowano w 1926 r. okręty wojenne ORP „Kraków” i ORP „Wilno”, pierwsze takie jednostki w niepodległej Polsce. Jako państwowe przedsiębiorstwo stocznia funkcjonowała do upadłości w 1992 r.