W Krakowie po raz pierwszy został zaprezentowany autobus napędzany wodorem. Przejechał ulicami miasta do Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka. Tylko na jeden dzień.
Reklama
W tym autobusie wodór przekształcany jest w energię elektryczną, a ta z kolei zasila układ napędowy pojazdu. Jak podaje producent, Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne wodorowe ogniwo paliwowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu.
Dzięki zastosowanej technologii autobus ma możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu minimum 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie rozbijania cząsteczek wodoru i przekazywana jest do układu napędowego. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji.
Reklama
W zakresie technologii magazynowania wodoru w pojeździe Urbino 12 hydrogen zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania. Wodór gromadzony jest w postaci gazowej pod ciśnieniem 350 atmosfer w 5 zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu.
Wszystko wygląda obiecująco, ale jest jeden zasadniczy problem: obecnie w Krakowie nie ma miejsc tankowania autobusów zasilanych wodorem, a to rzecz jasna uniemożliwia wykorzystanie takich pojazdów na regularnych liniach.
Stworzenie odpowiedniej infrastruktury dla autobusów napędzanych wodorem ma umożliwić podpisany w ubiegłym roku list intencyjny z PKN ORLEN. Brak jednak konkretnych ustaleń w tej sprawie.