W listopadzie z usług krakowskiego lotniska skorzystało zaledwie 60 015 pasażerów to o 91% mniej w stosunku do listopada 2019 roku. Łącznie od początku 2020 roku obsłużono 2 516 503 pasażerów, czyli o 5,18 mln mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Reklama
Tak złe wyniki krakowskiego lotniska to efekt obowiązującego de facto lockdowno i globalnych ograniczeń w ruchu lotnicznym. Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport ma jednak nadzieję, że potwierdzą się niezależne badania organizacji lotniczych takich jak IATA czy ACI, z których wynika, że pasażerowie po uspokojeniu sytuacji związanej z pandemią, będą korzystać z podróży lotniczych, a ruch pasażerski będzie sukcesywnie wzrastał.
"Proces odnowy opierać się będzie na współpracy pomiędzy całą branżą, organizacjami turystyczni, państwami, tak by powstały wspólne, globalne procedury dla kwestii kluczowych w czasach pandemii i już po jej ustaniu. Wszystko po to, aby odbudować zaufanie do latania i podróży lotniczej”- stwierdził Radosław Włoszek.
Odbudowa ruchu lotniczego może potrwać bardzo długo, a ruch biznesowy będzie rósł jeszcze wolniej. Wiele firm przekonało się, że można osiągać te same cele biznesowe kładąc większy nacisk na kontakty online i ograniczając podróże służbowe.
Reklama
W połowie marca na ponad 100 dni loty w Polsce zostały wstrzymane. Wówczas przez lotnisko przewijali się tylko ci pasażerowie, którzy wracali do swoich ojczyzn. Wówczas lotnisko podawało, że spadki wynoszą 98-100 proc. Lekkie odbicie nastąpiło w lipcu, ale trend się załamał, gdy rozpoczęła się druga fala koronawirusa.
Zasady sanitarne obowiązujące w Kraków Airport
Na krakowskim lotnisku nadal obowiązują zasady sanitarne w podróży lotniczej (dystans 1,5 m, obowiązek zakrywania ust i nosa, pomiar temperatury, oświadczenie o stanie zdrowia oraz karty lokalizacyjne dla pasażerów).
W dalszym ciągu hotel oraz gastronomia podlegają rygorom związanym z ograniczeniem przyjmowania gości poza podróżami służbowymi oraz odpowiednio serwowaniu posiłków w formule na wynos. Nie zmieniają się limity osób obowiązujący w obiektach handlowych oraz kultu religijnego (1 os/15 m2).
Placówki handlowe działające w portach lotniczych zostały wyłączone z konieczności stosowania się do godzin dla seniorów (10:00 – 12:00), wyjątek ten nie dotyczy jednak placówki pocztowej w terminalu.