W MIEŚCIE

Estakady kolejowe, a wzdłuż nich ogrody i strefy relaksu

opublikowano: 3 CZERWCA 2020, 08:59autor: Maria Zawadzka
Estakady kolejowe, a wzdłuż nich ogrody i strefy relaksu

Dyskusja jak zagospodarować teren wzdłuż budowanych estakad kolejowych toczy się od kilku lat. Przedstawiona przez Zarząd Zieleni Miejskiej koncepcja to efekt długich konsultacji z mieszkańcami i rozmów z PKP, które jest właścicielem terenu. Na wizualizacjach wygląda znakomicie.

Reklama

Jeśli umowa na udostępnienie terenu pod estakadami zostanie przez miasto i PKP podpisana, powstanie w tym rejonie piękny, zielony teren rekreacyjny.

Koncepcja przygotowywana przez Zarząd Zieleni Miejskiej obejmuje wszystkie postulaty wskazane przez mieszkańców podczas konsultacji społecznych. W efekcie może powstać nowa przestrzeń publiczna o zróżnicowanych funkcjach: zabawowej, wypoczynkowej, usługowej oraz sportowej.

Będzie skatepark, place zabaw, drzewa, altany, miejsca do leżakowania i plac z food truckami.

Galeria: Park kolejowy wzdłuż estakad, wizualizacje (id: 663)

Ścieżka spacerowa i droga rowerowa skomunikują centrum miasta z Bulwarami.Tam z kolei połączą się z kładką pieszo-rowerową, która za ok. 70 mln zł ma być dobudowana do mostu kolejowego nad Wisłą. W tej sprawie jest już porozumienie.

Ułatwiona będzie także komunikacja pomiędzy, rozdzielonymi dawnym nasypem, dzielnicami: Stare Miasto oraz Grzegórzki.

reklama

Z uwagi na postulaty mieszkańców zgłaszane podczas konsultacji społecznych oraz znaczne doświetlenie światłem słonecznym tego obszaru założono możliwie maksymalne zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej poprzez sadzenie drzew, krzewów, traw ozdobnych i bylin. Jest to szczególnie istotne ze względu na niewielki odsetek terenów zieleni w mocno zurbanizowanym centrum miasta.

Zostanie posadzonych około 200 drzew, 47 tys. krzewów, 22 tys. bylin, powstanie 1160 metrów kwadratowych łąki kwietnej. Ze względu na teren (miejsce pod estakadami) zostaną zastosowane systemy nawadniania roślin zapewniające im optymalne warunki wzrostu i rozwoju.

Sondaż: Jak oceniasz koncepcję parku kolejowego? (id: 67)

Przebudowa 800-metrowego nasypu kolejowego pomiędzy ul. Kopernika i Miodową, który przez prawie 160 lat dzielił Kraków, to jeden z elementów modernizacji linii E30. Remont torów ruszył w 2016 r. Łącznie opiewa na ponad 966 mln zł i obejmuje 19,6-kilometrowy odcinek między Dworcem Towarowym a Rudzicami (Podłężem).

Reklama

Debata nad przyszłością terenów uwolnionych pod estakadami trwa od kilku lat. Zaangażowali się w nią mieszkańcy, aktywiści, architekci i urbaniści. Już trzy lata temu podobną koncepcję zapoponowali studenci Politechniki Krakowskiej.

Z archiwum: co pod estakadami (rok 2017)?

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności