W MIEŚCIE

Dlaczego wzrosną ceny biletów komunikacji miejskiej w Krakowie? Tak tłumaczy to magistrat

opublikowano: 27 GRUDNIA 2025, 09:26autor: Daniela Motak
Dlaczego wzrosną ceny biletów komunikacji miejskiej w Krakowie? Tak tłumaczy to magistrat

Od marca bilety autobusowe i tramwajowe w Krakowie będą droższe. Jak wyjaśnia urząd, podwyżki są konieczne, bo wzrosły koszty przewozów. Dla tramwajów stawka za jeden kilometr zmieniła się w ciągu czterech ostatnich lat z 16,43 do 29,28 złotych, czyli o około 78 procent, a dla autobusów - o 81 procent: “Kraków nie oszczędza na mieszkańcach, ale ceny muszą być realne”.

Reklama
 
 
Miasto wyjaśnia, że na znaczący wzrost kosztów związanych z transportem wpłynęła inflacja, która spowodowała wyższe koszty energii elektrycznej, wyższe ceny paliw, rosnące koszty serwisu i części zamiennych oraz utrzymania i modernizacji infrastruktury komunikacyjnej, a także wzrost wynagrodzeń kierowców i motorniczych, również związany z inflacją: 

“Przede wszystkim, w ostatnich latach znacząco wzrosły koszty realizacji pracy przewozowej. W przypadku linii tramwajowych stawka za jeden kilometr wzrosła w latach 2021–2025 z 16,43 zł do 29,28 zł, czyli o około 78 proc. Podobny trend widoczny jest w transporcie autobusowym – średni koszt jednego kilometra - uwzględniając wszystkie rodzaje pojazdów - wzrósł w tym samym czasie z 7,51 zł do 13,60 zł, czyli o około 81 procent. W przyszłym roku, ze względu na rosnące koszty realizacji pracy przewozowej oraz planowane wzmocnienia oferty KMK, bez urealnienia cen biletów miasto musiałoby przeznaczyć na transport publiczny – zgodnie z szacunkami – dodatkowe około 100 mln zł ze swojego budżetu”. 
 
Urząd zapewnia też, że Kraków nie oszczędza na komunikacji miejskiej, bo regularnie do niej dopłaca: 

“Dopłacanie nie może odbywać się kosztem innych obszarów funkcjonowania miasta, m.in. prowadzonych lub planowanych inwestycji. Aktualizacja taryfy biletowej pozwoli ograniczyć konieczny wzrost tej kwoty o około 61,3 mln zł, przy jednoczesnym zachowaniu preferencyjnych cen za bilet KMK dla mieszkańców, tak jak to było w ubiegłych latach”. W 2026 r. przewidywane są także wzmocnienia oferty przewozowej, stąd konieczne było urealnienie cen biletów KMK, za czym w połowie grudnia większością głosów opowiedzieli się radni Krakowa. 
 
Miasto podkreśla, że Kraków stawia na nowoczesny tabor, który nie jest tani: 

“Kraków może też pochwalić się inwestycjami w nowoczesny tabor, którego zakup również generuje koszty. Na 625 autobusów wykorzystywanych obecnie przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie, co piąty to pojazd zeroemisyjny. Dołączy do nich wkrótce dziesięć autobusów napędzanych wodorem, gdyż miejski przewoźnik systematycznie rozwija flotę autobusów przyjaznych środowisku z uwzględnieniem dywersyfikacji źródeł ich zasilania. Mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą również podróżować wyłącznie niskopodłogowymi i klimatyzowanymi tramwajami. Znikną ostatnie pojazdy wysokopodłogowe, co szczególnie ucieszy osoby z ograniczoną mobilnością. Przykładów znaczących nakładów miasta na ekologiczny tabor nie trzeba szukać daleko. Na początku grudnia podpisano umowę realizacyjną na dostawę 20 nowych tramwajów o długości ponad 43 m. Całkowity koszt kontraktu to 461 100 000 zł netto. Zakup możliwy jest dzięki umowie zawartej z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, który udzielił MPK pożyczki na 20 lat ze stałym oprocentowaniem wynoszącym tylko 1 proc. Krakowski przewoźnik planuje też zakup kolejnych nawet 40 tramwajów, z czego 10 to tramwaje jednokierunkowe o długości ponad 43 m, a kolejne 30 to tramwaje jednokierunkowe o długości ponad 33 m. Na to wszystko potrzebne są pieniądze”.
 
Prezydent Aleksander Miszalski zapewnia też, że nie wycofuje się z obietnicy wprowadzenia biletu studenckiego za 365 złotych. Jak tłumaczy, to ważny cel tej kadencji, jednak zastany budżet nie pozwala teraz na wprowadzenie rocznego biletu studenckiego w takiej cenie: “Priorytetem jest ustabilizowanie finansów transportu publicznego. Trwają już prace nad taką konstrukcją taryfy, która w kolejnych latach umożliwi realizację prezydenckiej obietnicy. Obecnie zaplanowane zmiany taryfy biletowej KMK mają również pozwolić na wyhamowanie wyraźnie pogarszających się przez ostatnie 10 lat relacji osiąganych dochodów do ponoszonych kosztów w transporcie publicznym”.
 
Wyższe ceny biletów komunikacji publicznej wejdą w życie 2 marca przyszłego roku. Bilety miesięczne imienne mieszkańca na jedną linię będą kosztować: normalny 80 zł - teraz 64 zł, ulgowy: 40 zł - teraz 32 zł. Bilet na I strefę: normalny 109 zł - teraz 90, ulgowy: 54,5 zł, teraz - 45. Bilet jednorazowy będzie kosztował 6 zł. Cały nowy cennik można znaleźć na stronach miasta.