W MIEŚCIE

Jak zostanie przebudowana ulica Starowiślna? Podobnie do Krakowskiej...

opublikowano: 25 LISTOPADA 2025, 11:40autor: Daniela Motak
Jak zostanie przebudowana ulica Starowiślna? Podobnie do Krakowskiej...

Ulica Starowiślna zostanie przebudowana tak, że jej  standard estetyczny i techniczny będzie porównywalny z odnowioną Krakowską czy nagrodzonymi w konkursie „Kraków bez barier” zmodernizowanymi ulicami Kościuszki i Zwierzyniecką. Będzie jednak bardziej zielona.

Reklama
 

Zarząd Dróg Miasta Krakowa  przygotowuje plan prac na ulicy Starowiślnej i zapowiada, że będzie to jedna z najważniejszych  inwestycji w centrum miasta: “Realizacja tak dużego projektu wymaga szerokiej współpracy i wielu uzgodnień – zarówno z właścicielami infrastruktury podziemnej, jak i w ramach procedur administracyjnych. Dużym wyzwaniem jest także proces pozyskania środków z programu FEnIKS, który zakłada dofinansowanie inwestycji w wysokości około 82 mln zł. 
 
Całkowity koszt przebudowy Starowiślnej to blisko 132 mln zł. Jak zapowiadają urzędnicy, ulica ona zyskać standard estetyczny i techniczny, porównywalny z odnowioną ul. Krakowską czy nagrodzonym w konkursie „Kraków bez barier” zmodernizowanym ciągiem ulic Kościuszki-Zwierzyniecka, ale z jeszcze większą ilością zieleni.

ZDMK informuje też, że projekt architektoniczno-budowlany dla branży drogowo-torowej został uzgodniony 22 października, a teraz trwają prace nad projektami branżowymi, dotyczącymi sieci infrastruktury technicznej. Zakończenie tego etapu umożliwi rozpoczęcie procedur administracyjnych, prowadzących do uzyskania decyzji pozwalających na rozpoczęcie robót.
 
Przedstawiciele ZDMK wyjaśniają, że torowisko na ul. Starowiślnej jest jednym z fragmentów krakowskiej sieci tramwajowej, które wymaga większego remontu: “Bieżące pomiary techniczne potwierdzają, że odcinek można nadal bezpiecznie eksploatować – choć jego stan odbiega od obowiązujących standardów komfortu. Inspektorzy ZDMK oceniają jednak, że utrzymanie ruchu tramwajowego do czasu rozpoczęcia inwestycji może wymagać prac interwencyjnych wykraczających poza standardowe naprawy punktowe”.
 
 
Jeszcze w tym tygodniu ZDMK zakończy analizy dotyczące prac, które mają zminimalizować ryzyko konieczności wyłączenia torowiska z ruchu do czasu rozpoczęcia przebudowy ulicy.
Prace obejmą przede wszystkim odcinki:
 
ul. Berka Joselewicza – ul. Miodowa
ul. św. Wawrzyńca – most Powstańców Śląskich.
Trwa analiza dokładnego zakresu robót, w tym możliwości wymiany płyt torowych,
wymiany odcinkowej szyn, wzmocnienia podbudowy w newralgicznych miejscach.
 
Wykonanie tych prac ma pozwolić utrzymać ciągłość ruchu tramwajowego przez najbliższe dwa lata.