W MIEŚCIE

Strefa Czystego Transportu w Krakowie coraz bliżej. Co zrobić, by wjechać starym autem?

opublikowano: 18 LISTOPADA 2025, 06:30autor: Daniela Motak
Strefa Czystego Transportu w Krakowie coraz bliżej. Co zrobić, by wjechać starym autem?

Miasto zapowiada, że już wkrótce ruszy system obsługi zgłoszeń kierowców, których auta nie spełniają norm Strefy Czystego Transportu, a którzy będą chcieli za opłatą móc do niej wjeżdżać. System obejmie też prawo do wjazdu do strefy na zasadach specjalnych, w tym -  do dojazdu do placówek medycznych.

Reklama

Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać 1 stycznia 2026 roku. Obejmie obszar miasta, położony w przybliżeniu wewnątrz IV obwodnicy, czyli mniej wiecej połowę powierzchni Krakowa. Urzędnicy podkreślają, że wprowadzenie SCT to kolejny ważny krok w kierunku poprawy jakości powietrza, a dzięki temu także stanu zdrowia krakowian. 
 
Przygotowania, teraz głównie formalne, do wprowadzenia SCT trwają, wkrótce uruchomiony zostanie system obsługi zgłoszeń kierowców, których auta nie spełniają norm strefy, a którzy będą chcieli uzyskać odpłatną możliwość wjazdu do niej lub prawo do wjazdu na zasadach specjalnych, np. w celu dojazdu do wybranych placówek medycznych. Już dostępna jest internetowa strona informująca o SCT, a podstawowe informacje o zasadach funkcjonowania strefy można uzyskać także w Krakowskim Centrum Kontaktu, pod numerem telefonu 12 616 55 55.
 
Miejska strona internetowa informuje również, że aby usprawnić zarządzanie SCT oraz jej dalszy rozwój, prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, podjął decyzję o przekazaniu zadań związanych z funkcjonowaniem strefy Zarządowi Dróg Miasta Krakowa. Wkrótce pod głosowanie radnych trafi projekt uchwały zmieniającej statuty Zarządu Dróg Miasta Krakowa i Zarządu Transportu Publicznego, który dotąd prowadził przygotowania do wdrożenia SCT.
 
Urząd wyjaśnia, że ZDMK od lat zarządza Obszarem Płatnego Parkowania, który pod względem organizacyjnym i prawnym ma zbliżony charakter do SCT, bo jest to wydzielony obszar miasta o odmiennych rozwiązaniach prawnych, wymagający ścisłego nadzoru, bieżącej obsługi wniosków i rozbudowanego systemu kontroli. 

“Do tego budowany w Krakowie przez ZDMK Inteligentny System Transportu, oparty na systemie kamer, będzie kluczowy także dla efektywnego działania Strefy Czystego Transportu” - wyjaśniają urzędnicy i dodają, że przekazanie zarządzania SCT do ZDMK byłoby także odpowiedzią na rekomendacje, zawarte w audycie organizacyjnym Gminy Miejskiej Kraków, zleconym w 2024 roku przez prezydenta. W raporcie podkreślono potrzebę uporządkowania kompetencji miejskich jednostek, tak aby zwiększyć efektywność i polepszyć koordynację działań administracyjnych. Z tego samego powodu - jak wyjaśnia urząd - ZDMK przejmuje również pełne kompetencje w zakresie zarządzania Obszarem Płatnego Parkowania, które dotychczas były podzielone między Zarząd Transportu Publicznego i Zarząd Dróg Miasta Krakowa. W praktyce oznacza to, że ZDMK będzie odpowiadać zarówno za rozwój i planowanie stref, jak i za ich bieżące funkcjonowanie, obsługę mieszkańców i nadzór techniczny.