Są już ściany i strop. Pozostaje jeszcze wybrać spod niego grunt i zabetonować dno. Tak, w dużym skrócie, powstaje ponad 300-metrowy tunel w ciągu obwodnicy podkrakowskiego Zabierzowa.
Reklama
Budowa tego obiektu rozpoczęła się we wrześniu 2024 roku, a prace związane z betonowaniem stropu tunelu rozpoczęliśmy w lipcu. Tunel powstaje metodą podstropową, taką samą jak większe obiekty w ciągu sąsiedniej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa.
W tej technologii pierwszy etap prac polega na wykopaniu w ziemi szczelin, w których powstaną ściany (tzw. szczelinowe) przyszłego tunelu. Wysokość ścian to średnio 16 m, mają one grubość od 60 do 80 cm. Strop ma grubość 60 cm. Sam tunel będzie miał 24 m szerokości i 6 m wysokości.
Po stężeniu ścian zaczęto wybierać ziemię znad przyszłego tunelu i betonować strop. Taka technologia budowy sprawdza się w budowie obiektów położonych stosunkowo płytko. Następnym etapem prac będzie wybranie ziemi spod gotowego stropu, stąd też nazwa technologii budowy – metoda podstropowa. Na koniec, po wybraniu ziemi, nastąpi betonowanie dna tunelu.
Poza samym tunelem powstanie też ponad 700 m konstrukcji oporowych wzdłuż prowadzących do niego zjazdów. Krótszy (162 m) będzie od strony węzła Modlniczka, dłuższy (190 m) po zachodniej stronie obiektu. Najniższy punkt w tunelu będzie na wysokości 219 m n.p.m., czyli 8 m poniżej poziomu terenu. Ze względów bezpieczeństwa będzie w nim obowiązywać ograniczenie prędkości do 60 km/h.
Obwodnica Zabierzowa
Nowy tunel to część budowanej, ponad 10-kilometrowej obwodnicy Zabierzowa. Trasa będzie nowym odcinkiem drogi krajowej nr 79 i została wytyczona w zdecydowanej większości nowym przebiegiem, na północ od miejscowości. Droga biegnie od węzła Modlniczka, omija Zabierzów oraz Kochanów i łączy się z DK79 w Rudawie.
Na budowanej obwodnicy, poza tunelem, powstaną także cztery mosty, siedem wiaduktów i kładka dla pieszych przy ul. Kasztanowej w Modlniczce. Przebudowana zostanie infrastruktura, w tym energetyczna i telekomunikacyjna oraz sieci wodno-kanalizacyjna i gazowa. Wybudowane zostanie odwodnienie, zbiorniki retencyjne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i oświetlenie drogowe.
Obwodnica powstaje w pozornie łatwym, sprzyjającym budowie terenie. To jednak tylko wrażenie – nowa droga biegnie doliną Rudawy, gdzie występuje bardzo wysoki poziom wód gruntowych. W wielu miejscach są to tereny podmokłe. Zanim powstanie na nich droga, muszą zostać przygotowane w odpowiedni sposób.