W MIEŚCIE

Willa w zakolu pod Wawelem, parowiec, nieistniejące mosty - tak wyglądała Wisła

opublikowano: 23 KWIETNIA 2020, 08:35autor: Sylwia Pyzik
Willa w zakolu pod Wawelem, parowiec, nieistniejące mosty - tak wyglądała Wisła
Neogotycka willa powstała w 1891 roku z funduszy Idy i Edwarda Rożnowskich na niepewnym, zalewowym gruncie ówczesnej wsi Dębniki.
Most im. cesarza Franciszka Józefa I, zwany później Podgórskim, oddany do użytku w 1850 r. (obecnie w tym miejscu kładka Ojca Bernatka)
Pogłębiarka „Piast” bagrująca dno portu rzecznego Kujawy.
Cztery mosty: Piłsudskiego, Podgórski, Krakusa, kolejowy
Piaskarze. Rozładunek piasku wydobytego z dna Wisły.
Parowiec wycieczkowy „Kraków”.
Inżynier hydrotechnik Roman Kajetan Ingarden – twórca projektu regulacji rzeki Wisły (podparty białą laską) wśród robotników budujących bulwary
Wioślarze pływający po Wiśle na wysokości ul. Podzamcze.
Most Dębnicki wybudowany jako most kolei obwodowej w latach 1886–1888, w 1911 r. przebudowany na drogowy.
Łazienki kąpielowe pod Wawelem, powyżej Rybaki (wyburzone w 1914 r.)

Reklama

Mało kto wie, że na Bulwarze Poleskim, w pobliżu dzisiejszej ul. Zamkowej, a naprzeciwko Wawelu znajdowała się kiedyś okazała neogotycka willa. Teraz taka lokalizacja mogłaby być wzięta jedynie za senne marzenie deweloperów.

Co widać na poszczególnych fotografiach? W kolejności umieszczenia w galerii (podpisy również pod zdjęciami):

Neogotycka willa powstała w 1891 roku z funduszy Idy i Edwarda Rożnowskich na niepewnym, zalewowym gruncie ówczesnej wsi Dębniki. Budynek był niestety wielokrotnie zalewany, ostatecznie został rozebrany w 1938 roku. 

Most im. cesarza Franciszka Józefa I, zwany później Podgórskim, oddany do użytku w 1850 r. (obecnie w tym miejscu kładka Ojca Bernatka)

Pogłębiarka „Piast” bagrująca dno portu rzecznego Kujawy.

Cztery mosty: Piłsudskiego, Podgórski, Krakusa, kolejowy.

Piaskarze. Rozładunek piasku wydobytego z dna Wisły.

Inżynier hydrotechnik Roman Kajetan Ingarden – twórca projektu regulacji rzeki Wisły (podparty białą laską) wśród robotników budujących bulwary wiślane. Parowiec wycieczkowy „Kraków”.

Wioślarze pływający po Wiśle na wysokości ul. Podzamcze.

Most Dębnicki wybudowany jako most kolei obwodowej w latach 1886–1888, w 1911 r. przebudowany na drogowy.

 Łazienki kąpielowe pod Wawelem, powyżej Rybaki (wyburzone w 1914 r.)

Fotografie pochodzą z zasobów Archiwum Narodowego w Krakowie,  uzupełnione o zdjęcia Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. Były prezentowane podczas plenerowej wystawy na Planatch z okazji "Roku Wisły" (2017)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności