W MIEŚCIE

Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk

opublikowano: 15 LISTOPADA 2019, 15:12autor: Marek Lasyk
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 1
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 2
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 3
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 4
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 5
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 6
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 7
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 8
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 9
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 10
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 11
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 12
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 13
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 14
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 15
Jan Twardowski wraca z kogutem z odległych galaktyk - zdjęcie 16

Reklama

Odsłonięto mural na fasadzie budynku oddziału Thesaurus Cracoviensis (Muzeum Krakowa)  Głównymi elementami muralu są postaci budujące interakcje między obrazem a rzeczywistością.  Narracja opowiada o spotkaniu Jana Twardowskiego, który wraca wraz z kogutem z odległych galaktyk do swojej małżonki ze skrzynią pełną planet znalezionych podczas podróży po uniwersum.

Wspólnie otwierają skrzynię z bliźniaczymi planetami Ziemi. Twardowski odziany jest w ubiór ze sztuki „Bolesław Śmiały” z 1904 roku zaprojektowany przez Stanisława Wyspiańskiego.

Po prawej stronie postaci znajduje się statek kosmiczny zwany Balsaminką, którym z kolei przyleciał Turek (zegar w postaci figurki ze zbiorów Muzeum). Nad Balsaminką znajduje się ramka z tekstem nawiązująca do renesansowego magicznego zwierciadła Twardowskiego. W drugiej części znajdują się ornamenty zaczerpnięte z muzealnych kafli oraz właśnie zegar-Turek goniący latawiec (tu widzimy narzutę Sieciecha ze sztuki „Bolesław Śmiały”), do której przyczepiony jest klucz, który z kolei „nakręca” Turka.

Projekt stanowi autorską interpretację Mikołaja Rejsa i zawiera pewne niedopowiedzenia, które mogą być różnie interpretowane przez odbiorców.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności