31Sty. - 17Lut.2019
Centrum Kongresowe ICE KrakówTeatr

Festiwal Opera Rara 2019

Festiwal Opera Rara 2019

Jaka jest opera? Wciąż w rozwoju, mnożąca interpretacje, ciągle poszukująca – i budząca zachwyt. Zobaczcie sami na Festiwalu Opera Rara!

Na to pytanie wypada dodać jeszcze jedną odpowiedź: pełna kontrastów. Akcja rozwija się tu w rytmie skokowym – zawrotnie przyśpiesza w recytatywach, by zwolnić niemal do zera w wirtuozowskich ariach. Punktem wyjścia bywają długie libretta, ale są i takie opery, które obywają się bez słów. Sceniczne historie można opowiadać dosłownie i w rozbudowanych dekoracjach albo bardzo umownie, np. mając za scenografię wyłącznie światło. I właśnie na grę przeciwieństw stawia w tym roku Festiwal Opera Rara (31 stycznia – 17 lutego).

Na jego afiszach dzieła rzadko wykonywane sąsiadują z tytułami oczywistymi (choć zaprezentowanymi w świeży sposób), a całość pozwoli zobaczyć zarówno tradycyjne, jak i prowokacyjne oblicze opery. Wystąpią światowe gwiazdy i chór złożony z amatorów, a obok XVIII-wiecznej kompozycji Jeana-Philippe’a Rameau zabrzmi XX-wieczna minimalistyczna muzyka Philipa Glassa. „Opera Rara to wyjście poza schemat: prezentujemy zarówno opery barokowe, jak i eksperymentalne inscenizacje czy recitale wokalne” – podsumowuje Jan Tomasz Adamus, dyrektor artystyczny festiwalu.

Na scenie
Sjaron Minailo, twórca specjalizujący się w rozpasanych wizualnie spektaklach site-specific, reżyseruje operę Hippolyte et Aricie – dzieło, które wywołało skandal w XVIII-wiecznym Paryżu. Czy można sobie wyobrazić lepszy początek tego festiwalu? Muzyka Jeana-Philippe’a Rameau podzieliła niegdyś paryską publikę – przeciwnicy uważali ją za nie dość uczuciową, niepotrzebnie wypełnioną dysonansami, zbyt wirtuozerską i zbyt… trudną do nauczenia. Na szczęście wśród paryżan znalazło się także liczne grono zwolenników nowej estetyki – m.in. bogatej instrumentacji (Rameau był wśród pierwszych kompozytorów, którzy odkryli brzmieniowe walory rogów i klarnetów) – a opera ostatecznie stała się wielkim sukcesem. Izraelski reżyser zapowiada, że w tym arcydziele francuskiego baroku, podobnie jak w innych swoich produkcjach, chce skupić się na kwestiach uniwersalnych.

Wraz z międzynarodowym gronem solistów (wśród nich znana z Festiwalu Opera Rara 2017 Michaela Selinger jako Fedra, czyli femme fataletej opery), Chórem Capelli Cracoviensis i Orkiestrą Festiwalową Kraków pod batutą Marka Toporowskiego szukać będzie odpowiedzi na pytania uniwersalne. Jakie niebezpieczeństwa czyhają na nas w życiu społecznym? Jakie reguły rządzą ludzkością i cywilizacją? I jak często ulegamy pokusom, by je łamać? Odpowiedzi (a być może kolejne ważkie pytania) zabrzmią 31 stycznia, a także 2 i 3 lutego ze sceny Centrum Kongresowego ICE Kraków.

Cassandra (1727) i Just (2014): te dzieła dzieli blisko trzysta lat, reżyser Tomasz Cyz splata je jednak w spójną opowieść o wojnie, pożodze, śmierci i żałobie oraz o miłości, tęsknocie i wspólnocie, o czym przekonamy się 1, 3, 4 i 5 lutego w Cricotece. Inscenizacja łączy barokową kantatę Benedetta Marcella opartą na wyimkach z Homerowskiej Iliady i dramatów Eurypidesa z chóralną kompozycją współczesnego kompozytora amerykańskiego Davida Langa, która wykorzystuje wybrane słowa z biblijnej Pieśni nad Pieśniami. „Cassandra & Just to znak wszelkich czasów – mówi o swoim spektaklu reżyser – po wojnach toczonych przez mężczyzn i w imię męskich spraw przychodzi czas na złożenie tego okaleczonego świata przez pierwiastek wyłącznie żeński”.

Łacińską sentencją Non nova, sed nove opiszemy natomiast festiwalową inscenizację Così fan tutte, przebojowej historii spod pióra Wolfganga Amadeusza Mozarta o dwóch młodzieńcach testujących wierność swoich narzeczonych. Operę od lat należącą do kanonu (choć w XIX wieku uważano ją za niemoralną, a wiek XX zarzucał jej mizoginizm…) tym razem opowiadać będzie reżyser Cezary Tomaszewski, ten sam, który wraz z Capellą Cracoviensis serwował już Monteverdiego w barze mlecznym, ćwiczył Glucka na sali gimnastycznej, a Moniuszkę ulokował w krakowskim salonie. Dzięki tej inscenizacji przekonamy się także, że opera to sztuka dla wszystkich – w scenerii nowohuckiej Łaźni Nowej u boku profesjonalnych śpiewaków i instrumentalistów Capelli Cracoviensis wystąpi złożony z amatorów Krakowski Chór Mieszczański (7, 9, 10, 11 lutego).

Na festiwal – jako czwarta produkcja sceniczna – wraca A Madrigal Opera. Dzieło Philipa Glassa, podobnie jak dwa lata temu, wyreżyseruje Krzysztof Garbaczewski, jednak nie ma tu mowy o żadnej wtórności. Pozbawiona libretta i didaskaliów opera (antyopera?) może być dowolnie kształtowana dramaturgicznie. Jedyną podpowiedzią ze strony kompozytora jest tu sama muzyka, jedynym ograniczeniem – krańce wyobraźni twórców, a o kreatywności Garbaczewskiego wiemy przecież niemało… Spektakle na sześć głosów, skromne instrumentarium i sześciu tancerzy-aktorów rozegrają się w przestrzeniach MOCAK-u 6, 8 i 10 lutego.

U podstaw
W wywiadzie dla „Karnetu” (2/2017) Jan Tomasz Adamus podkreślał, że podstawą i racją bytu teatru operowego jest głos ludzki. Dlatego na Festiwal Opera Rara składają się nie tylko produkcje sceniczne, ale także recitale wybitnych śpiewaków. W tym roku listę znakomitych nazwisk otwiera Danielle de Niese. Sopranistka weszła w profesjonalny operowy świat, mając zaledwie 15 lat. Cztery lata później stanęła na scenie nowojorskiej Metropolitan Opera, na którą od tamtej pory regularnie wraca. Była majestatyczną Kleopatrą u Handla (Glyndebourne) czy przebiegłą Poppeą u Monteverdiego (Teatro Real), jednak jej repertuar nie ogranicza się ani tylko do baroku, ani tylko do opery – artystka występowała wraz z raperem LL Cool J-em, zaśpiewała też w filmie Ridleya Scotta Hannibal. Świadectwem jej uniwersalnych zainteresowań i niezwykłych możliwości będzie program recitalu, który usłyszymy 12 lutego w Teatrze im. J. Słowackiego – obok takich operowych gigantów, jak Handel, Mozart i Puccini, zabrzmią George Gershwin czy Cole Porter.

Festiwal zamkniemy recitalem Nouveau Monde, któremu przyświecają różnorodność, ciekawość świata i przekraczanie granic, tych państwowych i tych pomiędzy gatunkami muzycznymi. Tradycyjne pieśni peruwiańskie, XVIII-wieczne hiszpańskie zarzuele, barokowa opera francuska, angielska opera-maska – w tę szaloną podróż po Starym i Nowym Świecie zabierze nas Patricia Petibon, jedna z najjaśniejszych gwiazd francuskiej (i nie tylko!) sceny operowej, która wraz z zespołem La Cetra wystąpi 17 lutego w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach.

Wokół opery
A to jeszcze nie wszystko. „Zapraszamy do zanurzenia się w festiwalowej atmosferze. Będziemy spotykać się z fantastycznymi ludźmi i tworzyć ścieżki tematyczne, aby spektakle i koncerty obudować szerokim kulturowym komentarzem” – tak szereg wydarzeń towarzyszących zapowiada Robert Piaskowski, zastępca dyrektora ds. programowych Krakowskiego Biura Festiwalowego. Z reżyserami porozmawiamy więc o sztuce łączenia na scenie muzyki i teatru. W paśmie Książka w operze będziemy dyskutować o antycznych kochankach, którzy powinni wylądować na kozetce u Freuda, a także o pierwszym polskim komiksie erotycznym stworzonym przez kobiety. Spotkania spod znaku Opera Rara ze smakiem przyniosą natomiast rozważania o miłości do włoskiego jedzenia i włoskiej muzyki, czekoladzie, a także tradycyjnych daniach kuchni polskiej i ludowych piosenkach.

W 2017 roku znana pod nazwą Opera Rara seria pojedynczych koncertów przeistoczyła się w festiwal, który płynnie wpisał się w krakowski kalendarz kulturalny i zdobył serca słuchaczy. Cieszmy się po raz trzeci urokami, które niosą karnawał z operą i opera w karnawale! (Barbara Skowrońska)

31 stycznia, 2 lutego 2019, 19.00
3 lutego 2019, 15.00
Centrum Kongresowe ICE Kraków
Jean-Philippe Rameau
Hippolyte et Aricie
reż. Sjaron Minailo
Francuski barok to zawsze wielkie wyzwanie i ekscytujące pole dla eksperymentu. Dlatego Krakowska Orkiestra Festiwalowa, międzynarodowy zespół śpiewaków oraz reżyser Sjaron Minailo łączą siły, by twórczą wrażliwość ludzi z różnych stron świata wzbogacić o genius loci.

1, 3, 4, 5 lutego 2019, 19.00
Ośrodek dokumentacji sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA
Cassandra & Just
Benedetto Marcello: kantata „Cassandra“ 
David Lang: „Just“ (reż. Tomasz Cyz)
Opowieść o wojnie, pożodze, śmierci i żałobie oraz o miłości, tęsknocie i wspólnocie. Zderzenie barokowej kantaty opartej na wyimkach z „Iliady” Homera i dramatów Eurypidesa, streszczającej w krótkich obrazach wątki wojny trojańskiej oraz „Just”: chóralna pieśń nawiązująca do biblijnej „Pieśni nad pieśniami” i mówiąca o różnicy między „ty” i „ja” w akcie miłosnym. „Cassandra & Just” jako znak wszelkich czasów: po wojnach toczonych przez mężczyzn, w imię męskich spraw, po niewysłuchaniu kobiecych ostrzeżeń, przychodzi czas na złożenie tego okaleczonego świata przez pierwiastek (wyłącznie) żeński.

6, 8, 10 lutego 2019, 20.00
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Philip Glass
A Madrigal Opera
reż. Krzysztof Garbaczewski
Rodzaj pustej formy, w którą wlać można bardzo różną, a w zasadzie dowolną teatralną treść. Philip Glass wymaga dokończenia utworu na scenie przez reżysera, którego nie ogranicza właściwie nic poza dyktowanymi przez muzykę czasowymi ramami trwania dzieła. Nic dziwnego, że tak specyficzną misję powierzono Krzysztofowi Garbaczewskiemu, którego rozbuchana inwencja każe mu konstruować zupełnie autonomiczne, rządzące się własnymi prawami światy.

7, 11 lutego 2019, 17.00
9 lutego 2019, 11.00
10 lutego 2019, 15.00
Teatr Łaźnia Nowa 
Wolfgang Amadeus Mozart
Così fan tutte
reż. Cezary Tomaszewski
Opera komiczna w dwóch aktach z 1789 roku. Historia dwóch młodych oficerów Guglielmo i Ferranda, którzy pod wpływem sceptycznego filozofa Don Alfonso, przygotowują intrygę, będącą testem na wierność ich kochanek: Fiordiligi i Dorabelli. Libretto Lorenza da Ponte stanowi dla nas punkt wyjścia do poddania uczuć i emocjonalności analizie naukowej. Wprowadzając ciało w ruch wytworzymy możliwe sieci połączeń w ramach geometrii muzyki Mozarta. Wykorzystując strategie omyłek, powtórzeń i namnożenia będziemy poruszać się pomiędzy naukowością projektu oświeceniowego a operą buffa, pomiędzy analizą chemiczną ciała pożądanego a campowością afektów, poszukując algorytmu kochanków i alchemii miłości.

12 lutego 2019, 19.00
Teatr im. J. Słowackiego
Danielle de Niese | sopran
Matthew Fletcher | fortepian 
W programie: Charles Gounod | George Frideric Handel | Georges Bizet | Wolfgang Amadeus Mozart | Giacomo Puccini | George Gershwin | Richard Whiting | Cole Porter | Victor Herbert | Franz Lehár | Agustín Lara

13 lutego 2019, 19.00
Teatr im. J. Słowackiego
Jakub Józef Orliński | kontratenor
Michał Biel | fortepian
W programie: Giovanni Antonio Boretti | Giovanni Battista Bononcini | Johann Adolf Hasse | George Frideric Handel | Francesco Bartolomeo Conti | Luca Antonio Predieri | Karol Szymanowski | Tadeusz Baird | Paweł Łukaszewski

14 lutego 2019, 19.00 
Collegium Novum UJ
Evelina Dobračeva | sopran
Semion Skigin | fortepian
W programie: Piotr Czajkowski | Nikołaj Rimski-Korsakow | Siergiej Rachmaninow

15 lutego 2019, 19.00
Collegium Novum UJ
Sophie Karthäuser | sopran
Eugene Asti | fortepian
W programie: Felix Mendelssohn | Fanny Mendelssohn | Clara Schumann | Claude Debussy | Un petit bestiaire

16 lutego 2019, 19.00
Collegium Novum UJ
Adriana Kučerová | sopran
Róbert Pechanec | fortepian
W programie: Mikuláš Schneider-Trnavský | Eugen Suchoň | Antonín Dvořák | Béla Bartók | Leonard Bernstein | Jevgenij Iršai

17 lutego 2019, 19.00
Galeria Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach
Nouveau monde
Patricia Petibon | sopran 
La Cetra Barockorchester Basel 
Eva Borhi | koncertmistrz
W programie: Tarquinio Merula | Henri le Bailly | melodie tradycyjne z Codex Martínez Compañón | José de Nebra | Henry Purcell | Marc-Antoine Charpentier | Jean-Philippe Rameau | George Frideric Handel

Kiedy, o której godzinie?

  

Gdzie?

Centrum Kongresowe ICE Kraków

Dla kogo?

Dla wszystkich miłośników kultury.

Ceny biletów

Bilety:10-80 zł, karnety 2-dniowe: 30/50 zł, karnety 3-dniowe: 45/60 zł

Gdzie i jak kupić bilet?

Bilety są dostępne m.in. w sieci Eventim oraz w sieci punktów InfoKraków.

Przydatne linki i wskazówki

Szanowny Użytkowniku,

Zanim klikniesz „Przejdź do serwisu” lub zamkniesz to okno, prosimy o przeczytanie tej informacji. Prosimy w niej o Twoją dobrowolną zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez naszych partnerów biznesowych oraz przekazujemy informacje o tzw. cookies i o przetwarzaniu przez nas Twoich danych osobowych.
Klikając „Przejdź do serwisu” lub zamykając okno przez kliknięcie w znaczek X, zgadzasz się na poniższe.

Podstawa i cel przetwarzania

Twoje dane przetwarzamy w następujących celach:

§1. Postanowienia Ogólne

  1. Administratorem danych jest Inpress Sp. z o.o. Ochrona danych odbywa się zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a ich przechowywanie ma miejsce na zabezpieczonych serwerach.
  2. Dla interpretacji terminów stosuje się słowniczek Regulaminu lub tak jak zostało to opisane w Polityce Prywatności.
    Na potrzeby lepszego odbioru Polityki Prywatności termin „Użytkownik” zastąpiony został określeniem „Ty”,  „Administrator” – „My”. Termin „RODO” oznacza Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
  3. Szanujemy prawo do prywatności i dbamy o bezpieczeństwo danych. W tym celu używany jest m.in. bezpieczny protokół szyfrowania komunikacji (SSL).
  4. Dane osobowe podawane w formularzu na stronie https://lifeinkrakow.pl/dodaj-wydarzenie są traktowane jako poufne i nie są widoczne dla osób nieuprawnionych.

§2. Administrator Danych

  1. Usługodawca jest administratorem danych swoich klientów. Oznacza to, że jeśli posiadasz Konto na naszej stronie, to przetwarzamy Twoje dane jak: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, stanowisko, miejsce pracy, adres IP.
  2. Dane osobowe przetwarzane są:
    1. zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych,
    2. zgodnie z wdrożoną Polityką Prywatności,
    3. w zakresie i celu niezbędnym do nawiązania, ukształtowania treści Umowy, zmiany bądź jej rozwiązania oraz prawidłowej realizacji Usług świadczonych drogą elektroniczną,
    4. w zakresie i celu niezbędnym do wypełnienia uzasadnionych interesów (prawnie usprawiedliwionych celów), a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą:
      1. w zakresie i celu zgodnym z wyrażoną przez Ciebie zgodą jeżeli skorzystałeś z formularza na stronie https://lifeinkrakow.pl/dodaj-wydarzenie.
  3. Każda osoba, której dane dotyczą (jeżeli jesteśmy ich administratorem) ma prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
    Kontakt z osobą nadzorującą przetwarzanie danych osobowych w organizacji Usługodawcy jest możliwy drogą elektroniczną pod adresem e-mail: biuro@inpress.net.pl.
  4. Zastrzegamy sobie prawo do przetwarzania Twoich danych po rozwiązaniu Umowy lub cofnięciu zgody tylko w zakresie na potrzeby dochodzenia ewentualnych roszczeń przed sądem lub jeżeli przepisy krajowe albo unijne bądź prawa międzynarodowego obligują nas do retencji danych.
  5. Usługodawca ma prawo udostępniać dane osobowe Użytkownika oraz innych jego danych podmiotom upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa (np. organom ścigania).
  6. Usunięcie danych osobowych może nastąpić na skutek cofnięcia zgody bądź wniesienia prawnie dopuszczalnego sprzeciwu na przetwarzanie danych osobowych.
  7. Usługodawca nie udostępniania danych osobowych innym podmiotom aniżeli upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa.
  8. Wdrożyliśmy pseudonimizację, szyfrowanie danych oraz mamy wprowadzoną kontrolę dostępu dzięki czemu minimalizujemy skutki ewentualnego naruszenia bezpieczeństwa danych.
  9. Dane osobowe przetwarzają osoby wyłącznie upoważnione przez nas albo przetwarzający, z którymi ściśle współpracujemy.

§3. Pliki cookies

  1. Witryna lifeinkrakow.pl używa cookies. Są to niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez serwer www i przechowywane przez oprogramowanie komputera przeglądarki. Kiedy przeglądarka ponownie połączy się ze stroną, witryna rozpoznaje rodzaj urządzenia, z którego łączy się użytkownik. Parametry pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył. Cookies ułatwiają więc korzystanie z wcześniej odwiedzonych witryn.
    Gromadzone informacje dotyczą adresu IP, typu wykorzystywanej przeglądarki, języka, rodzaju systemu operacyjnego, dostawcy usług internetowych, informacji o czasie i dacie, lokalizacji oraz informacji przesyłanych do witryny za pośrednictwem formularza kontaktowego.
  2. Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszych witryn, aby usprawniać funkcjonowanie serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację. Monitorowania informacji o użytkownikach dokonujemy korzystając z narzędzia Google Analitics, które rejestruje zachowanie użytkownika na stronie.
    Cookies identyfikuje użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego reklam. Stosujemy pliki cookies, aby zagwarantować najwyższy standard wygody naszego serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy w celu optymalizacji działań.
  3. Na naszej witrynie wykorzystujemy następujące pliki cookies:
    1. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu;
    2. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu;
    3. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu;
    4. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez użytkownika ustawień i personalizację interfejsu użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    5. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  4. Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej. Instrukcja zarządzania plikami cookies jest dostępna na stronie
    http://www.allaboutcookies.org/manage-cookies

Dodatkowe dane osobowe, jak adres e-mail, zbierane są jedynie w miejscach, w których użytkownik wypełniając formularz wyraźnie wyraził na to zgodę. Powyższe dane zachowujemy i wykorzystujemy tylko do potrzeb niezbędnych do wykonania danej funkcji.

Pełna informacja