Od 2018 roku Cricoteka realizowała, kuratorowane przez Annę Różę Burzyńską, cykle comiesięcznych projekcji spektakli teatralnych światowych i polskich reżyserów, które podejmują artystyczną grę z twórczością Tadeusza Kantora. W tym roku program zyskuje nową formułę prezentacji współczesnego teatru hiszpańskiego, teatru tańca, performansu i dramaturgii.
Reklama
Edycja hiszpańska, kuratorowana przez Magdalenę Link-Lenczowską, inauguruje wieloletni program. Każda kolejna odsłona festiwalu będzie w całości poświęcona jednemu krajowi.
Gra z Kantorem przyjmuje podwójną perspektywę. Z jednej strony chce pokazać wpływ, jaki miał na światową sztukę Teatr Cricot 2 w okresie swojej aktywności, jak był przyjmowany podczas światowych tournée i rozumiany w odmiennych geograficznie, politycznie i kulturowo kontekstach.
Drugim celem poświęconego Kantorowi festiwalu jest próba wychwycenia motywów z jego imaginarium, które stają się ważne dla nowego pokolenia hiszpańskich artystów i artystek zarówno w kontekście formalnym, jak i tematycznym. Gra z Kantorem w Cricotece będzie przestrzenią stawiania pytań o to, jak Kantorowskie idee mogą być dziś przetwarzane przez język sztuki i na które z obecnych problemów cywilizacyjnych – z nowymi wojnami, konfliktami i kryzysami – mogą być odpowiedzią.
Tegoroczna edycja poświęcona będzie wielkiej estetycznej fascynacji reżysera i malarza: Hiszpanii – związkom Tadeusza Kantora z tym krajem, a jednocześnie polityczno-artystycznemu fenomenowi odbioru Cricot 2 w państwie przepracowującym przeszłość monarchiczną, kolonizacyjną i totalitarną, pozostającym do dziś bramą między Europą a Afryką.
Na dziesięciodniowy przegląd złożą się pierwsze w Polsce prezentacje zaproszonych twórców, realizowane w formule spektakli na żywo i projekcji, spotkań, paneli dyskusyjnych z udziałem artystów i badaczy, czytania performatywnego oraz ekspozycji.