Nowe technologie nie tylko ułatwiają nam komunikację, ale same zaczynają aktywnie brać w niej udział. Wystawa „Język maszyn” będzie okazją do rozmowy z chatbotami oraz zapoznaniem się z rozmaitymi formami literackimi generowanymi przez algorytmy. To właśnie maszyny spróbują pokazać nam, że język nie musi być domeną wyłącznie ludzką.
Paweł Schreiber „Jak rozmawiać z bohaterami gier komputerowych?”
Radosław Krowiak „Alexa, jaka jest natura ludzkiego języka?”
Justyna Picheta „Między słowami. O roli gestów w komunikacji z maszynami”
Leon Ciechanowski „Roboty nie gęsi... Czyli o interakcji człowiek–maszyna”
Karolina Pospischil, Karolina Kłos „Wizualne filtry językowe”
Dominik Starzyk „Nowy poziom dialogu. Interakcja gracz–komputer”
Na wystawie zobaczymy:
We współpracy z Patchlab Festival: Pretext (J. Galle), E.L.I.Z.A. Talking (J. Weizenbaum, N. Landsteiner, mass:werk), Text2Image (C. Valenzuela), Bot or Not (O. Schwartz)
We współpracy z UBU lab: Alfabet (J. Woynarowski), Deszczownik (Tbxx, Kaz, Maro, Pin), Literackie boty na Twitterze (P. Marecki), 1… 2… 3… A.I. patrzy (J. Argasiński), Poezja łańcuchowa (J. Argasiński)
Partnerem wydarzenia jest Admind Branding & Communications
---
12:00
Paweł Schreiber Jak rozmawiać z bohaterami gier komputerowych?
Dialogi z wirtualnymi postaciami są bardzo ważnym elementem komputerowych gier fabularnych. Niestety, w większości przypadków ograniczają się do mechanicznej wymiany formułek z napisanego wcześniej scenariusza – słowo w słowo, a do tego w kolejności zaplanowanej przez twórców. W czasie naszego spotkania porozmawiamy o grach, których twórcom to nie wystarczało, więc postanowili stworzyć postaci bardziej nieprzewidywalne, z którymi dawałoby się rzeczywiście porozumiewać. A wszystko to w cieniu opowieści o królu Pigmalionie i jego ożywionej rzeźbie, Galatei.
12:40
Radosław Krowiak Alexa. Jaka jest natura ludzkiego języka?
W jaki sposób komputer rozumie mowę ludzką? Czym różni się postrzeganie języka naturalnego przez ludzi i maszyny? Czy język naturalny możemy przetłumaczyć na język programowania? Wybierzemy się w cyfrową podróż w czasie której zmierzymy się z powyższymi pytaniami. Po drodze postawimy śmiałą tezę, za pomocą której spróbujemy odkryć to jaka jest natura ludzkiego języka. Pod koniec połączymy siły we wspólnej dyskusji aby postawioną tezę udowodnić... albo obalić.
13:20
Justyna Picheta Między słowami. O roli gestów w komunikacji z maszynami // Centrum Nauki Kopernik
Ludzie korzystają z narzędzia jakim jest język w akompaniamencie tonu głosu, mimiki, postawy ciała czy ruchów rąk. Gestykulacja jest powszechnym zjawiskiem, które występuje nawet u osób niewidomych od urodzenia, zaś w pracy zespołowej dzielenie się informacjami za pośrednictwem kanałów werbalnych i niewerbalnych odgrywa ważną rolę i pozwala na koordynację wspólnych działań. Czy w erze maszyn, które coraz lepiej przetwarzają język naturalny i śmielej wkraczają w nasze życie znajdzie się miejsce dla gestów?
14:00
Leon Ciechanowski Roboty nie gęsi... Czyli o interakcji Człowiek-Maszyna // Uniwersytet SWPS
Roboty konstruowano już w czasach starożytnych, a zafascynowanie autonomicznymi, nieożywionymi istotami można odnaleźć niemal w pierwszych tekstach ludzkiej cywilizacji. Dopiero jednak w ciągu ostatniego półwiecza jesteśmy świadkami prawdziwego przełomu w robotyce, możemy już w miarę swobodnie rozmawiać ze sztuczną inteligencją, powstają takie dziedziny nauki jak robotyka społeczna, czy robopsychologia. W trakcie wystąpienia przedstawię najnowsze odkrycia w kontekście badań nad interakcją człowiek-(ro)bot skupiając się m.in. na kwestii komunikacji oraz języka.
14:40
Karolina Pospischil, Karolina Kłos Wizualne filtry językowe // Admind Branding & Communications
Design, jako metoda i narzędzie komunikacji, funkcjonuje w dwóch planach. Każdy projekt zawiera je w sobie. Są to: rozwiązanie kreatywne (w formie projektu) oraz historia, która stoi za nim. Design jest dyscypliną, która nie istnieje w oderwaniu od świata języka, storytellingu – a przy tym poszukuje różnorodnych metod komunikacji, by niejako przełożyć je na estetykę. Podczas wykładu przyjrzymy się próbom znalezienia formy „słowa” i konstrukcji języka w dziedzinie designu, a także historiom, które za tym stoją. Dodatkowo przedstawimy making of tegorocznej identyfikacji festiwalu, stworzonej przez Karolinę Kłos, projektantkę z Admind Branding and Communications.
15:20
Dominik Starzyk Nowy poziom dialogu. Interakcja gracz - komputer // Codecool
Na przestrzeni lat technologia zmieniała rozgrywkę w grach, przejmując inicjatywę na rzecz algorytmów i wizualiów - wyobraźnia gracza z dawnych tekstowych gier ma niewielkie pole do popisu w porównaniu do immersji jaką oferują wysokobudżetowe produkcje. Narracja współczesnych gier ewoluuje wchodząc na nieosiągalne wcześniej poziomy i tym samym prowokuje pytanie - kim dzisiaj jest gracz, a czym sama gra? W jakich konfiguracjach znajdą się w przyszłości?