25maja2019
Cricoteka Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza KantoraInne

Inventio: Język Maszyn - Copernicus Festival

Inventio: Język Maszyn - Copernicus Festival

Nowe technologie nie tylko ułatwiają nam komunikację, ale same zaczynają aktywnie brać w niej udział. Wystawa „Język maszyn” będzie okazją do rozmowy z chatbotami oraz zapoznaniem się z rozmaitymi formami literackimi generowanymi przez algorytmy. To właśnie maszyny spróbują pokazać nam, że język nie musi być domeną wyłącznie ludzką.

Paweł Schreiber „Jak rozmawiać z bohaterami gier komputerowych?”
Radosław Krowiak „Alexa, jaka jest natura ludzkiego języka?”  
Justyna Picheta „Między słowami. O roli gestów w komunikacji z maszynami”
Leon Ciechanowski „Roboty nie gęsi... Czyli o interakcji człowiek–maszyna”
Karolina Pospischil, Karolina Kłos „Wizualne filtry językowe”
Dominik Starzyk „Nowy poziom dialogu. Interakcja gracz–komputer”

Na wystawie zobaczymy:
We współpracy z Patchlab Festival: Pretext (J. Galle), E.L.I.Z.A. Talking (J. Weizenbaum, N. Landsteiner, mass:werk), Text2Image (C. Valenzuela), Bot or Not (O. Schwartz)

We współpracy z UBU lab: Alfabet (J. Woynarowski), Deszczownik (Tbxx, Kaz, Maro, Pin), Literackie boty na Twitterze (P. Marecki), 1… 2… 3… A.I. patrzy (J. Argasiński), Poezja łańcuchowa (J. Argasiński)

Partnerem wydarzenia jest Admind Branding & Communications

---

12:00
 Paweł Schreiber  Jak rozmawiać z bohaterami gier komputerowych?

Dialogi z wirtualnymi postaciami są bardzo ważnym elementem komputerowych gier fabularnych. Niestety, w większości przypadków ograniczają się do mechanicznej wymiany formułek z napisanego wcześniej scenariusza – słowo w słowo, a do tego w kolejności zaplanowanej przez twórców. W czasie naszego spotkania porozmawiamy o grach, których twórcom to nie wystarczało, więc postanowili stworzyć postaci bardziej nieprzewidywalne, z którymi dawałoby się rzeczywiście porozumiewać. A wszystko to w cieniu opowieści o królu Pigmalionie i jego ożywionej rzeźbie, Galatei.

12:40
 Radosław Krowiak  Alexa. Jaka jest natura ludzkiego języka?

W jaki sposób komputer rozumie mowę ludzką? Czym różni się postrzeganie języka naturalnego przez ludzi i maszyny? Czy język naturalny możemy przetłumaczyć na język programowania? Wybierzemy się w cyfrową podróż w czasie której zmierzymy się z powyższymi pytaniami. Po drodze postawimy śmiałą tezę, za pomocą której spróbujemy odkryć to jaka jest natura ludzkiego języka. Pod koniec połączymy siły we wspólnej dyskusji aby postawioną tezę udowodnić... albo obalić.

13:20
 Justyna Picheta  Między słowami. O roli gestów w komunikacji z maszynami // Centrum Nauki Kopernik

Ludzie korzystają z narzędzia jakim jest język w akompaniamencie tonu głosu, mimiki, postawy ciała czy ruchów rąk. Gestykulacja jest powszechnym zjawiskiem, które występuje nawet u osób niewidomych od urodzenia, zaś w pracy zespołowej dzielenie się informacjami za pośrednictwem kanałów werbalnych i niewerbalnych odgrywa ważną rolę i pozwala na koordynację wspólnych działań. Czy w erze maszyn, które coraz lepiej przetwarzają język naturalny i śmielej wkraczają w nasze życie znajdzie się miejsce dla gestów?

14:00
 Leon Ciechanowski  Roboty nie gęsi... Czyli o interakcji Człowiek-Maszyna // Uniwersytet SWPS

Roboty konstruowano już w czasach starożytnych, a zafascynowanie autonomicznymi, nieożywionymi istotami można odnaleźć niemal w pierwszych tekstach ludzkiej cywilizacji. Dopiero jednak w ciągu ostatniego półwiecza jesteśmy świadkami prawdziwego przełomu w robotyce, możemy już w miarę swobodnie rozmawiać ze sztuczną inteligencją, powstają takie dziedziny nauki jak robotyka społeczna, czy robopsychologia. W trakcie wystąpienia przedstawię najnowsze odkrycia w kontekście badań nad interakcją człowiek-(ro)bot skupiając się m.in. na kwestii komunikacji oraz języka.

14:40
 Karolina Pospischil,  Karolina Kłos  Wizualne filtry językowe // Admind Branding & Communications

Design, jako metoda i narzędzie komunikacji, funkcjonuje w dwóch planach. Każdy projekt zawiera je w sobie. Są to: rozwiązanie kreatywne (w formie projektu) oraz historia, która stoi za nim. Design jest dyscypliną, która nie istnieje w oderwaniu od świata języka, storytellingu – a przy tym poszukuje różnorodnych metod komunikacji, by niejako przełożyć je na estetykę. Podczas wykładu przyjrzymy się próbom znalezienia formy „słowa” i konstrukcji języka w dziedzinie designu, a także historiom, które za tym stoją. Dodatkowo przedstawimy making of tegorocznej identyfikacji festiwalu, stworzonej przez Karolinę Kłos, projektantkę z Admind Branding and Communications.

15:20
 Dominik Starzyk  Nowy poziom dialogu. Interakcja gracz - komputer // Codecool

Na przestrzeni lat technologia zmieniała rozgrywkę w grach, przejmując inicjatywę na rzecz algorytmów i wizualiów - wyobraźnia gracza z dawnych tekstowych gier ma niewielkie pole do popisu w porównaniu do immersji jaką oferują wysokobudżetowe produkcje. Narracja współczesnych gier ewoluuje wchodząc na nieosiągalne wcześniej poziomy i tym samym prowokuje pytanie - kim dzisiaj jest gracz, a czym sama gra? W jakich konfiguracjach znajdą się w przyszłości?

Kiedy, o której godzinie?

25 maja 2019  12:00 - 16:30

Gdzie?

Cricoteka Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora

Dla kogo?

Dla wszystkich.

Ceny biletów

Bezpłatne

Gdzie i jak kupić bilet?

Bezpłatne

Przydatne linki i wskazówki

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Polityka Prywatności